Učitelj
Бечке учитељске конференције 225
2) чисто целисходно графичко претстављање као средство за саопштавање, споразумевање и памћење (скицирање, цртање као наставни принцип).
ИП Скицирање 1) Битност: Скицирање је описивање цртежом онога што је битно за одређену сврху. 2) Сврха: а) У настави цртања и ручног рада скица служи: за утврђивање идеје у слици и раду (композиционална скица, радна скица); за разумевање и казивање облика, боје и осветлења (вежбе погађања облика, скице кретања, боје и осветлења); 6) у осталим наставним предметима: за описивање неке ствари (њених делова) или неког догађаја (шема, ручна скица); за претстављање апстрактних појмова, величине и правилности (диаграмни, криве линије, статистичка претстављаља). 3) Циљ: а) у настави цртања и ручног рада: усавршавање и углађивање способности изражавања и претстављања; 6) код осталих наставних предмета: васпитање за свесан вид који анализира, за разумно примање битних особина једног предмета; добијање јасних појмова и погледа. 4) Значај: Скица као говор помоћу цртања има пред говором речима ова преимућства: а) присиљава на тачније и оштрије посматрање предмета; 6) у могућности је да много шта претстави јасније и разумљивије (на пр. ознаке положаја, кретање); в) олакшава ученицима, који су у говору мање вешти, израз мисли и пружа помоћ у разумевању. код визуелно-моторне деце;
г) често значи уштеду времена код обрађивања и испитивања стеченог знања.
11! Психолошке основе скицирања 1) Рад цртања састоји се из три главна поступка: а) из рада чула, 6) из рада ума и в) из рада руке. 2) Рад код цртања анализује претстављени предмет свесним и промишљеним гледањем и посматрањем и при томе мисли на „како“ нацртаног претстављања.
Учитељ 5 15