Učitelj

226 Павле Кркић

3) За правилну примену скицирања у настави потребно јеи знање најважнијих закона разватка дечјег цртања и најважнијих знакова цртачког дара.

4) Дечје цртање не садржи само оптичког него и ваноптичког, особито схватљивог, тактилно-моторног, чувственог као и доживљаје функције и општења. Али скица, особито у стварној настави, оснива се на разумном удубљивању у објекат.

5) Већина ученика није способна да схвати битност анализе облика и оно што је стварно да правилно претставља; зато мора да буде нарочито упућивана и школована.

У Дидакшика скицирања Учштељева скица — Ученичка скица

1) Учштељева скица се највише појављује као скица за тумачење и разумевање,

а) да ученичка претстављања бистри и исправи;

6) да нагласи шта је најбитније на једном предмету или у једном догађају;

в) да предочи нешто што је апстрактно;

г) да сложено упрости и учини га разумљивим, да ситно објасни повећањем, а смањењем да учини крупно прегледним;

д) да накнади наставно очигледно средство, које недостаје.

Ученичка скица је делом продуктивна (самотворење цртачког облика), делом репродуктивна (цртање према готовој скици). Продуктивна ученичка скица значи повећање снаге, па зато са дидактичког гледишта више и вреди. Репродуктивна ученичка скица служи највише као помоћно средство за разумевање и памћење, а код понављања градива као контролно средство.

9) Захтеви који се посшављају за скицу:

а) Скица треба да претстави најбитније просто, јасно и дечјим начином. (Јасне контуре, просте, јаке црте, употреба креде и оловака у бојама);

6) По правилу не треба да се гледа на пластичко дејство. У упрошћавању не треба да се иде сувише далеко, да се не би покварила читкост скице.

3) Поступак при скицирању.

У настави цртања и ручног рада препоручује се овај пут:

а) Разговор о предмету из опажања или из сећања са наглашењем тачних ознака или појава;

6) самостално цртање по сећању;

в) разговор о готовој скици;

г) исправљање од стране ученика.

У стварној настави:

По могућству полазити од природног објекта, његове слике (препарат, модел, карта...) или опаженог догађаја. При том се показао као практичан овај поступак: