Učitelj
Спољашње и унутрашње уређење школе 167
Веома је важна ствар и место, где се подиже школска зграда, и њена околина. Најбоље би било ако би се школске зграде подизале на отвореном простору потпуно слободно, тј. да у њиховој непосредној близини не буде високих и великих зграда, које би је заклањале и спречавале улаз светлости. Само се по себи разуме да јавних локала не сме бити у близини васпитног завода.
Да би школске просторије биле видне веома је потребно обратити велику пажњу на грађење школских прозора. Они морају бити широки, један близу другога, од пода високи најмање 1,25 м. а горе да буду што ближе таваници. Треба да буду окренути југу или истоку и ради веће светлости и ради бољега грејања. Ове школске просторије морају бити с хигијенске стране довољно светле, а светлост мора долазити ученицима са леве стране. С хигијенске стране било би најзгодније ако би светлост долазила с горње стране, јер онда не би било недовољно осветљених места. Французи су у неким школама увели светлост и са леве и са десне стране. Особито се мора обратити што већа пажња на висину и ширину прозора. За мерење овога с обзиром на површину пода школске учионице постоје Веберови апарати.
Као што може да утиче рђаво на очи слаба светлост исто тако јака сунчана светлост, која директно пада у собу, може да буде штетна. Због овога на прозорима морају бити завесе које по Ферстеру „морају бити такве“ да задржавају директне светлосне зраке сунца и да сами застори дају такву светлост, која би била једнака светлости, која се рефлектира са свода небеског“. За ту сврху је најзгодније бело, густо ткано ланено платно. Све завесе морају се тако удесити, да се могу повлачити са стране или горе. У учионице се још уводи и електрична светлост, која се користи по подне за време тамних и облачних зимских дана. Но најбоље је удесити распоред часова тако да се главни предмети држе пре подне док има сунчане светлости, а по подне се може певати и радити гимнастика. Веома много морамо пазити на ове хигијенске мере за очи при зидању школске зграде. Поред овога да би сачувао дечје очи наставник мора да води рачуна и о томе, како ће извршити распоред школског намештаја и учила, како ће децу понамештати у клупе, а особито кратковиду, како деца да седе и како да држе свој стас, даље се