Učitelj
252 Милан Шевић
школама, али је најдуже одржано име нормалних школа, па пренесено и на остале основне школе.
Напослетку су основне школе почеле добијати и назив наподних школа и у нас, али не у значењу националних него пучких школа (ово је име у западним крајевима још и раније продрло), а у ствари су оне биле у нас увек националне школе (ако: су у неким крајевима и биле издржаване као конфесионалне вероисповедне). Овај им је назив, народне школе, остао и по последњем закону од 5 децембра 1929.
Али наш назив основна школа даје се сложити и са значењем које се у најновије доба даје основној настави. Тако се у Немачкој задржава назив народне (управо пучке) школе (Мо К5зећује), али се прва четири разреда те осморазредне школе називају основна школа, јер је она основа (темељ) за целокупну даљу наставу која треба да је јединствена. Основна школа је дакле темељ. (Отитазећије) јединственој школи (Ештћезећие) у коју улази и народна, и средња“), и велика школа.
Ако је школска реформа у Пруској и врло значајна, нарочито она у средњој школи, ако се према њој и одређују готово: све немачке државе, две су немачке земље које нарочито истичу свој самостални школски рад и које не би хтеле да допусте да Пруска испредњачи, а то су: Саксонска и Австрија. Али ако овем покушавају да иду одвојеним путовима, основна су начела, од. којих полазе, иста. Све оне иду за јединственом школом да би се постигла што ужа веза између свих степена школских, тј. да се отклони оно оштро одвајање основне од средње и средње од велике школе, и да се начини што лакши и што природнији прелаз. од једне школе на другу (ово важи нарочито за средњу школу у којој се непрестано одржавају три главна типа: класична гимназија, с латинским и грчким језиком, реална гимназија, с латин-
тири даље и завршне науке (аритметика, геометрија, астрономија, музика); све су чиниле скупа седам слободних уметности (зерјфет атфјез Нђегајез), тј. умегности (науке) достојне једнога слободног човека, и оне су прешле после иу средњовековну наставу. Само што су у овој у квадривији прве три науке узете уједно и квадривију се тада чиниле: математика, физика, етика (и ове три т. зв. схоластичку филозофију) и музика.
а) Не у смидду како је у Немачкој (нарочито у Пруској), него како је у нас. У Пруској је средња школа што у другим земљама, и у нас, грађанска школа (тако и у Австрији, одакле смо је ми примили). Наше средње школе називају се у Пруској (Немачкој) више школе које су на више начина организоване и могу бити мушке и женске. Средње школе су дакле у Немачкој ћоћете бећшеп, у Австрији Миејећшеп (као и у нас), а грађанске су школе у Немачкој.