Učitelj, 01. 12. 1931., str. 43

Образовање бројних појмова 281

сау дићоут Муој. Род пјегоушт шИсајет Цидзк! год ке десепеге. Роготајуо ћготешћ акоћоНсага пачједије зКЛопоз! Ка аКкоћојм, вепегаајја га сепегасцот розгаје зуе пезрозобицја 7а шта! гад, а [0 је једпа од пајуеаћ зтетпј! ргауПпој пазгам! 1 уазрнапји Хкојзке опјаФе. Мазјаупје! 1 уазрнач дин зи да роуеди огеатлхоуапи ђогђи ртобу акоћонтпа, јег је (0 пе зато и пј ћоуот зорзуепот шгегези, уеб 1 и теегези пасјје ! сејокирпог Сомесапзфуа. Та бога пе зте ртезјан зуе доЏе докје зе пе !5ршп! јдеа! суаке Зкоје: да пат Бидис! уазрпатс 1 пе хпаји га аКкоћо!.

НАСТАВНИ РАД

Образовање бројних појмова у елементарној рачунској настави

од Милице Цветковић, наставнице Жен. учит. школе у Београду

Поред елементарне писмености несумњиво је, да и елементарно рачунање задаје одвећ велике тешкоће у основној школи. Оно захтева много труда и напора од стране учитеља, а за ученике је оно још увек досадно и заморно, те се ни данас не постижу онакви резултате какве бисмо желели.

Додуше образовање појмова као и рачунање у последњем реду је један апстрактан посао, па није ни чудо, што је рачунска настава још увек тешка и заморна за децу, јер имају посла с апстрактним стварима. Рачунској настави има да буде циљ, да се обраћа мишљењу ученика, али то мишљење мора бити засновано на конкретним стварима, мора да има корена у очигледности, чулности.

Рачунска настава почиње са бројањем. Радња бројања је битна подлога за образовање бројних појмова уопште. Стога настава има у почетку да изводи вежбања у бројању, јер је бројање оно, што дете за рачунску наставу доноси већ собом од куће. Готово свако дете броји пре него пође у школу. Девојчице броје своје лутке, хаљине, сличице, цветиће, а дечаци у својим играма броје кликере, каменчиће, купе од ораха итд. Дете, дакле, осећа потребу за бројањем. Бројање је радња, која се у почетку јавља као нешто материјално, јер дете има првобитно посла са одбројаним стварима или опажањем стварних појава али не и са нађеним бројем. Нагон детињи за радом и сем тога за чулним опажањем задовољава се сасвим бројањем.