Učitelj
488 Светозар Ранчић
ност, индивидуалност, доживљај, живот итд. Теоретичари теориски одувавају тај несклад и опречност, гледају чаку томе дијалектички моменат који омогућава динамичност школе. Могу то они јер теориски шта све није мирљиво! Само кад те опречности зађу у живот школе, кад се уобличе у рад и збивање онда је резултат: отсуство животне стварности и збиље, а место тога разводњеност, марифетлук и — неискреност.
Априла прошле године изнео је један часопис биланс реформе средње школе, која је у Пруској изведена 1924 г. Главни чинилац те реформе, вели се ту, био је организаторски таленат. Отуда је школу испунио необуздани култур-либерализам. Култивише се личност и враћа у себе, место да се изведе на рад. Последице свевласти култур-филозофије и хисторизма у програмима јесте што школа претставља циркус са препонама, а живот је остао потпуно с оне стране круга посутог песком и струготинама. Тако школа систематски припрема трауматични додир са животом што неминовно повлачи разарање моралног здравља.
ж Ж Ж
За целу политичко-социјалну (и идеолошко-привредну ситуацију Немачке врло је карактеристично готово коначно ишчезнуће грађанских партија. (Остао је једино католички центрум и то благодарећи својим идеолошко (католицизам) — привредним (католички синдикати) обручима којим држи своје масе. Тако су чисте опречности захватиле немогуће размере. Национализам и социјализам поцепали су народ на два огромна логора, душмански истављена, готови да сваког часа кидишу. Нису ту супротстављене аморфне и флотантне масе него чврсто стегнути фронтови, дисциплиновани да субординација иде до потпуног ишчезнућа личности. У
Разуме се овакве, свакако судбоносне супротности имају одјека и у школском животу: и учитеља и ђака захватила је политичка идеологија и — психоза. У политичким поворкама и на 360ровима увек имају своје место барјачићи и униформе младежи. и ђака. И то утиче на атмосферу у самој школи. Универзитети су већ познати као партијска разбојишта, а учионица је стала да цензурише катедру. Свакако то се осећа и на другим школама. Баш ових дана саветовао је се министар унутраш. дела са покра-