Učitelj

530 Милош П. Павловић

ПЕДАГОШКО-ПРОСВЕТНИ ПРЕГЛЕД

Вештине у служби школе рада у америчким основним школама

„Школа рада је мноштво путева за обра зовање и уједно социјализирање научног програма, који не сме више бити апстрактан и формалан према животу, него мора бити прожет садржајем стручно диференциранога социјалнога живота“.

Зегојиз Неззеп.

Школа рада као покрет нове савремене школе, има своју веома обимну и богату историју. Развој њене васпитне и наставне подлоге и њеног ближег и даљег животног смера, као и време у коме се она као покрет јављала са репрезентантима њене идеологије и практичне примене — увек су базирали на подлози социјалних и културних прилика с једне и биолошких и психолошкопедагошких разлога, с друге стране, у оцени њеног садржаја и могућности примене њених истакнутих и постављених принципа. Њен садржај, њен смисао, применљивост и оправданост њена, тумачени су вазда па и данас, кроз социјалне, економске, привредне и културне прилике средине, у којој је она крчила и крчи својим претставницима и носиоцима њених идеја, нове путеве. А све ово веома рељефно указује на чињеницу, да је наша данашња школа у ери реформаторских покрета, који захватају све културне народе. Темељи старе традиционалне школе попуштају, да учине место. новој , савременој радној школи. Општа је тежња, да што пре дидактички материјализам уступи место пуном и свестраном развоју дечје активности, дечјој иницијативи, дечјем истраживању, " преживљавању, доживљавању и уживљавању. Једном речју, новом радном школом жели се слободан духовни развој детета и развој воље за самосталним радом и усавршавањем. Њоме се жели истаћи принцип рада као подлога самордње а принцип живота као предуслов за живот у заједници. Да основна школа данашњег времена буде уистину органом живота и припремом детета за живот, упућују је захтеви живота данашњег човека, изражени у данашњем уређењу човековог друштва и заједница његових. Јер, зар се могу обићи и не узети у обзир привредне прилике данашњег човека, које упућују, које категорички захтевају и од школе, да оспособи дете уошште за живот онакав какав је он уистину, са свима његовим појавама и манифестацијама» Данашњи привредни захтеви човечанства и живота траже радног, способног и солидног продуктивног човека. Тај захтев обухвата и основну школу, којој се намеће животом дужност развијања и стварања будућег продуктивног привредног работника. Исто тако, технички захтеви данашњице, упућују школу да технику и културу данашњег човека проведе кроз наставу и васпитање у циљу хуманог, социјалног и