Učitelj

594 Душан М. Богуновић

извесна наука, која ће надокнадити оно што нам данашњи живот и борба у њему одузимају. Тако долази вежбање као реакција на начин данашњега живота. Нарочито се ова потреба осећа код деце, која дневно седе по 4—6 сати, каткада и више, у затвореним просторијама, згрбљена без ваздуха и сунца. И ми се чудимо да је толико и толико процената болесне деце од разних заразних болести. Телесно вежбање има да надокнади спутано кретање дечјега тела и да са нарочитим вежбама поправи дуго и лоше седење у школи и одузимање ваздуха и сунца.

И практични разлози у животу присиљавају нас на телесно вежбање с децом, које вежбе треба прилагодити практичним потребама живота, као и да дете зна снагу и здравље добивено телесним вежбањем искористити у моментима тј. бити спретан, окретан, сигуран у кретању, отстрањењу запрека, одржању равнотеже, владањем над телом и духом све то у појединим критичним часовима живота којима можемо сваки час бити изложени и доведени у опасност живота ако нисмо вежбани и спремљени за такове моменте у животу. Телесно вежбање има да служи и практичности живота.

Свуда у свету видимо, да се посвећује свестрана брига васпитању омладине и да се предузимају такве уредбе којима ће се омладина морално, телесно и душевно уздићи, да би народ могао у борби која влада светом, издржати и такмичити се, и да је једно од тих средстава и разумно, систематско и стварно телесно вежбање данашње деце, будућег народа.

Историја нашега народа, његова улога у животу света, као и закон народа, тј. свих наших и будућих поколења траже и од нас да посветимо мимо осталога пажњу и бригу телесном вежбању нашег детета да нам наша нација и наша држава буде трајна и не заостане иза народа других и да и у томе делу опште људске културе обележимо своје расне телесне особине, за добро народа и државе.

На питање где треба да се овако схваћено телесно васпитање проведе одговор је: у дому, школи и соколству. Дом и школа јесу прави фактори који формирају душу и тело деце наше, будућег народа.

Школа је први одговорни фактор народне и државне будућности, кров њу прође цео народ без разлике вере, племена и сталежа. Други фактор, који долази после школе јесте соколство, које треба да настави нарочито онда рад, кад је наше дете иступило из школе у слободан живот па да настави другу — школу соколства.

Као што се види, телесно вежбање има идеалан карактер. Сваки идеал оплемењује и ствара нас бољим, срећнијим, способнијим и задовољним.