Učitelj

Карактеристика физичког васпитања омладине 593

Типови овакве деце крај тога бледа лица и невесела погледа не дају слику ружичасте будућности. Супрот томе телесном вежбом добијамо заобљену хрптеницу, која делује на горњи део тела (труп) да се усправно држи, симетријско развијање целе мускулатуре као и сталну и праву лепоту и држање тела у свим његовим формама и кретњама.

Човек као појединац је толико јак и способан, колико своје силе и способност здружи са способностима других,

Ако нема способности појединац, нема је. ни целина (друштво). Способност и снага појединца стечена телесном вежбом мора да савлада у појединца осећај „себичлука“ и да га води начелу „појединац ништа, а целина све“. Телесно тежбање изједначује људе, јер вежбајући заједно отстрањује се свака разлика из спољашњега живота. Способност и сила појединаца као социјалне јединице толико је јача колико телесно вежбање развија и појачава не само снагу већ и здравље народа тј. способност унутрашњих органа, дисања и оптицаја крви, пробаве и нервна живота као и лепога држања тела у разним приликама живота, што зависи од јачине развијених мишића и костура.

Телесно вежбање треба да осигурава здравље. Ради тога поред вежбе спада у физичко васпитање и поука о начину хране, јела, пића, правилна начина рада и одмора, употребе и распореда времена, упозорење на болести, одучавање од дувана, алкохола и слично.

Са телесним вежбањем, које омогућује и усавршава здравље у уској је вези и питање, да вежбањем задржимо биолошко опадање наше расе. Разни су утицаји, који делују на биолошко опадање наше расе као на пр. грешке родитеља, погрешно васпитање детета, неприродно држање тела у школи, утицај дневног посла на људско тело, нездрав стан, слаба храна итд. Све ове и сличне прилике у којима се наша деца налазе упућују нас, да се деци приближимо потпуно индивидуално и да проучимо њихове биолошке недостатке и од ране младости почнемо са отстрањивањем свих тих грешака људског организма, како би па и најслабијега са извесним грешкама створили способним за себе и људско друштво и како би отстрањивањем тих грешака зауставили биолошко опадање појединаца.

Живот око нас све се више механизује и човек одрасте, па и данашње школско и ваншколско дете, све више постаје роб справа, оруђа и затворених простора и све више нестаје му кретања, ваздуха и сунца, а да не говоримо о храни, стану, јелу и пићу и начину одевања.

Борба и брига за живот одузима потребне елементе, које нам је природа дала за одржање. Постоји опасност, да ће човечанство недовољним уживањем кретања, ваздуха и сунца, све више опадати, и из тога онда излази природна потреба, да се да

Учитељ 38