Učitelj

616 Тихомир Н. Костић

свих оних елемената, који иду за тим: да развију мржњу међу народима у тежњи за осветом.

Беспрекидно светковање стогодишњица, петстогодишњица и хиљадугодишњица врло су јасан доказ, да су традиције код народа врло јаке, и да их оне вековима покрећу. Историја свих времена утиче више но што се може мислити на међународне односе. С тога уважени професор предлаже: да се у изучавању историје узимају само они моменти, који су — више или мање — заједнички свима народима.

На принципу међународне узајамности, цењења свачије културе и свачије сарадње у стварању општег прогреса, треба да се заснива историјска настава, пошав од основне школе па до универзитета.

Педагошка настава. — Поред свих политичких, социјалних и економских закона који зближују људе, питање међународних односа не може се нормално развијати док се оно не постави на моралну основу. Овде морају доћи до изражаја оне научне дисциплине, које прокламује првенство духовних сила и карактер моралних обавеза у свима правцима живота. Свака педагогија треба да се инспирише једном филозофијом.

Ако се жели да идеје Друштва народа нађу примену у свима школама и тако уђу у широке масе народа, онда треба учинити да оне на првом месту овладају у педагогици, која се предаје омладини на универзитетима, специјално на факултетима: филозофском и књижевности.

Немац г. Вили Вихвег, професор реформне реалне гимназије у Вајмару овако говори:

По чл. 148 Вајмарског устава из 1919 г. школа има за задатак: да развије моралну и грађанску свест у националном немачком духу и у духу зближења народа. Довољно је констатовати, да се већина наставног особља из основних школа, кроз чије руке пролази 90% немачке омладине инспирише овим духом израженим у чл. 148 Устава. Не стоји тако и са омладином у средњим и нижим школама, где и ученици и наставници врло радо симпатишу разним варијантама немачког фашизма.

ИМ он истиче прворазредну важност у том погледу двеју дисциплина: историје и географије.

Географска настава састоји се по Филипсону: у уочавању зависности, која постоји између свих појава једнога места, разумевајући ту и човека и његово делање. Географија има да научи дете да разуме: зашто судбина народа и државе којој он припада зависи од природе земљишта на коме је он позван да живи. Он има да разуме како геолошка конституција земљишта утиче на економски живот нације; да упозна узроке који условљавају густину популације у извесним пределима; зашто климат и земљиште чине природну основу исхране. Дошавши до ових појмова он ће разумети географске појаве односећи се на инте-