Učitelj
646 Др. Никола М. Поповић
уследила је из радова најпозванијих научара, као што су Шарко, Жане, Дибоа, Дејерин, Броер, Фроид и други“). Ова консеквенција има, као што рекох, велики педагошки значај. Јер заиста, ако се неурозе морају лечити психотерапеутски услед тога, што узроци ових обољења леже у самој психи, онда је очевидно, да ће и наука о васпитању морати да обрати нарочиту пажњу оним психичким факторима који изазивају неуротичка и психотичка обољења, јер од њих мора зависити не само душевно здравље деце, већ и правилан и снажан развитак њиховога духа уопште.
П Тиме смо дошли до оне друге истине савремене психопатологије која нас у овоме тренутку интересује. Она се, као што смо рекли, састоји у тврђењу, да наше душевно здравље зависи у првоме реду од оног односа у коме стоје наше нагонске снаге које су урођене према моралним снагама које су васпитањем усађене у нашу душу.
Најважнија чињеница која говори за тачност ове тезе јесте та, што психогених обољења нема нити их може бити онде где нема моралне свести, или где услед нарочитих прилика не може да настане колизија између нагона и морала. Из тих разлога циришки психопатолог Паул Маг тврди, да неуроза постоји само у области хришћанске културе, а да је у области мохамеданизма, хиндуизма и анимизма непозната"). Да неурозе постоје само код културних народа то је чињеница коју су уочили многи психопатолози, па и они који још стоје на гледишту старе физиолошке психологије, по којој сва живчана и душевна обољења имају своје узроке у органским обољењима, те их са тога гледишта покушавају објаснити. Дозволите ми да Вам наведем речи из којих ћете увидети како Крафт Ебинг објашњава ту појаву: „Начин живота безбројних културних људи показује данас масу нехигијенских момената, и они нам јасно објашњавају то, што се неуроза шири на фаталан начин, јер ти нехигијенски моменти утичу пре свега и највише на мозак. У области политичког и социјалног живота, специјално у областима меркантилнога, индустрискога и аграрнога живота културних народа обавиле су се управо у току последњих деценија промене које су силно измениле позив, грађански положај и посед грађана, и то све на штету живчаног система, који треба да удовољи повећаним социјалним и економским захтевима; на тај начин он знатно повећава трошење своје енергије, а притом нема времена за сразмерно опорављање“.
Међутим овакво објашњење неуроза не може се одржати, и то из ова два разлога: 1) што противуречи самоме појму цивилизиције и 2) јер не стоји у складу са чињеницама искуства. Није наиме истина. да са напретком цивилизације живот културног човека бива све тежи и компликованији"). Напротив смисао цивилизације састоји се управо
9) А. Афег, Тћеопе ипа Ргахћ5 дег Таоа ма пајрзусћојовле, стр. [. 10) Рг. Раш Маагр, Рзусћоапајузе ипа зеебзсће Микисћкећ, стр. 8.
м) О односу културе према цивилизацији види моју расправу: Шта је философијар у библ. Нар. универ.