Učitelj

756 Иван Кањух

данашњи школски систем у време када деца прелазе из школе нижега ранга у школу вишега ранга, дакле у 10, 14 и 18 години. То је доба када се омладина налази пред избором позива.

Деца би се при прелазу из школе нижег типа у школу вишег типа морала подвргнути систематском психолошком прегледу. А пошто се дар, као што смо видели, по правилу не манифестује пре 12—13 године, у одређеном облику, то би се први психолошки преглед деце, који би се вршио у 10 години могао ограничити само на испитивање интелигенције. У 14 и 18 години јаче обдарене индивидуе морале би се подвргнути психотехничком ис“ питивању способности. На основу ових психотехничких испитивања утврдио би се психолошки профил сваког даровитог младића и девојке, из којег се може прочитати за који облик друштвеног рада има та особа највише смисла. Али испитивања интелигенције каои психотехничка испитивања способности не би била потпуна, ако се не би допунила систематским лекарским прегледом. То је нарочито важно при избору позива, јер психичке способности за неки позив не поклапају се увек са физичким способностима за тај позив. Има случајева да неко лице показује јаку способност за известан позив, али услед неког телесног недостатка није у стању да се посвети томе позиву. а

Код нас се детету, као што знамо, по свршетку четвртог разреда основне школе отварају врата средње школе на основу пријемног испита. Међутим на томе се испиту тражи само извесно знање из појединих предмета, стечено у основној школи, а не води се довољно рачуна о томе, да ли је дете даровито или није даровито. Основни критериум за пријем детста у први разред средње школе требало би да буде на првом месту његова даротитост, а не толико његово знање, стечено у основној школи. Стога би било потребно да резултат који дете покаже на пријемном испиту контролишемо са резултатом који дете покаже приликом експерименталног испитивања његове интелигенције. Ако се резултати пријемног испита слажу са резултатима експерименталног испитивање интелигенције, онда је велика вероватноћа да је суд, који је комисаја за полагање пријемног испита изрекла, тачан. Ако се пак резултати не слажу, онда се треба ослонити на добро образложено мишљење учитеља, који је детету у последњој години основне школе предавао и на тај начин имао прилике да дуже времена посматра и проучава његову индивидуалност и његове душевне снаге. Да би пак учитељ могао да посматра и уочи дар код детета, потребно је да има довољно смисла и психолошког знања за то.

Да би се избор ученика за средњу школу што правилније и тачније извршио, потребно би било да у комисију за полагање пријемног испита као и у комисију за испитивање интелигенције поред наставника дотичне средње школе уђу и учитељи основних школа, који су тој деци у ранијим годинама или бар у последњој години основне школе предавали.