Učitelj

Збирка педагошких идеја 221

све учинила Велика Британија у погледу интернационалног васпитања своје омладине.

Ова одлична ревија коју издаје Друштво народа као гласило новога времена мора интересовати свакога ко има вере, да ће међународни живот поћи новим путем упознавања и толеранције. Али како у том погледу играју видну улогу учитељи, васпитачи нових генерација то је вредно препоручити да се они у што већем броју упознају са идејама и радом Друштва народа.

Збирка педагошких идеја

Антон Остерц, наставник Грађанске школе и претседник Педагошке централе у Марибору

Нарочите васпитне установе

У Швајцарској постоји друштво „Про-Јувентуте“ „За омладину“, чији је задатак, да буди у јавности осећања одговорности за благостање омладине; истовремено пак да јача исту омладину за борбу против опасности, које прете омладини. Ово друштво је неутрално и у конфесионалном и у политичком обзиру. Материјална средства добија од продаје карата са сликама и поштанских марака. У прошлој години је друштво продало толико карата и марака да је имало чисто 900.000 франака. На омладину друштво утиче предавањима и часописима. Издаје један часопис за одрасле и три за омладину. Организује и заједничке излете, и феријална таборења. Занимљива и важна установа тог друштва је „Радионица за слободно време“. Приметили су наиме, да највећи број омладине заблуди баш због тога што не зна шта да ради у слободно време. Прву овакву радионицу организовали су у Рити. Ова радионица има све справе које су потребне за ручне радове од дрвета, хартије и новина. Нарочите просторије има и за фотографисање. Поред тога има и своју библиотеку у којој се налазе стручне књиге за сва звања. Ова установа не утиче повољно само на ваљану омладину него и већ залуталу, у овој радионици и она је опет добила вољу за рад и за исправан живот. За женску децу уређена је нарочита радионица, у којој старе хаљине и одела хемијски чисте, прерађују те их онда продају.

Под утицајем послератне беде и педагошких искустава, да треба за душевни развој детета уредити миље у коме се дете развија, почели су у Немачкој подизати „Школске сеоске домове“. Године 1920 подигли су 20 домова, 1925 год. већ 150 домова а 1980 год. 250 домова. Школски сеоски домови подижу се у близини великих градова и индустријских центара. У овим домовима могу деца барем неколико месеци у години живети у добром ваздуху у здравој природи и примати издашну храну. У овим до-