Učitelj

222 Антон Остерц

мовима деца се и васпитавају и образују у непосредној вези са природом. Живот је сасвим слободан. Школски домови су за омладину основних школа и за омладину средњих школа.

У Паризу установљавају „Радионице за шегрте“ за мушку и женску децу, која су свршила основну школу. Омладина ради овде годину дана. Шест месеци раде све ручне радове, на тај начин се утврди за који занат има највише способности. Другу половину године омладина се посвети оној струци, коју је изабрала. После године дана деца иду на занат или у стручне школе.

У Русији установљавају се за одраслу децу „Станице за природну технику“. Ове су радионице потпуно снабдевене занатским и индустријским намештајем и материјалом. Деца делазе слободно у ове радионице или да тамо раде или да моле за упуства, како треба радити код куће. У овим станицама постављени су учитељи стручњаци. Омладина радо долази у ове станице и више њих добили су спрему за стручан рад.

Лорд Брентфорд описује утиске које је доживео кад је вршио преглед завода за васпитање малолетника у Вел. Британији. Он каже између осталог: „Видео сам васпитаонице (овако он назива ове заводе), у којима деца и малолетници веома срећно живе. Добија се утисак, као да су деца у неком интернату за васпитање деце имућних родитеља. У неком заводу сваки питомац има своју животињу за коју се брине, један зеца, други пиле, трећи голуба итд. Заводи налазе се скоро сви на селу, питомци приређују спортске утакмице са омладином оне варошице у којој се завод. налази. У заводу сваки питомац изучи неки занат. 90 свих питомаца, кад се врате у живот, вредни су и поштено живе. Ако се код 90 питомаца од 100 постиже добар успех, то је заиста велики напредак модерног васпитања.

У Њујорку учитељ Вилиамс, који је васпитавао криминалну омладину, направио је овај опит: одабрао је 26 најупорнијих питомаца и створио од њих један разред. Радио је са њима по принципу слободног васпитања. Сваки питомац је радио оно што га је највише интересовало. Учитељ је само помагао. Дечаци су се потпуно предали своме раду. Исти предмет сваки питомац је радио цео дан или чак више дана. На тај начин су обрадили све предмете. Успех је био ванредан. За време од 4 месеца постигли су се у рачуну, језику и природним наукама исти успеси, који се иначе постижу тек за 1:/, годину.

У Семингтону установили су уметничку академију за литературу, сликарство, вајарство, глазбу и драмску уметност. Сваки ђак образује се у једној струци као главном предмету, а поред. тога и у другим струкама, које имају са главним предметом везе. Стручно образовање допуњује се још са општим образовањем из. психологије, физиологије, естетике, историје, економије, религије и литерарне критике. За време учења ђаци посећују разне уметничке: претставе и уметничке установе.