Učitelj

752 Бранко П. Сучевић

9) Учитељу, каквог данас имамо, с много спреме, али непрегледно и неизрађено, потребно је добро руковођење и потребан му је стручан сарадник. Поготову јер тај учитељ неће само радити на свом изграђивању, него ће сарађивати и на изградњи нових и бољих метода. Том сарадњом на изградњи новог добија се потстицај, шири се хоризонт, добија се поуздање у себе, у властиту вредност, а само такви радници су прави просветни радници, прави педагози. Надзорник ће бити позван не да их васпитава, него да их руководи у самоваспитању и самораду. Ту ће се постићи и израђивање личне методе рада, јер, ипак, не постоји метод добар за сваког радника. А израдиће се и еластични радници који ће се лакше прилагођавати новим приликама, који ће, не нарушавајући редовни ток рада, и изналазити боље начине и методе.

На тај би се начин, организованим радом, стекла драгоцена искуства за унапређење наше школе. Сабрао би се огроман материјал за коначно решење проблема наше школе.

3) Као што горе истакосмо, заједничким радом би ваљало испитати све оно што је потребно да се зна о нашем детету, његовој околини, његовим приликама, да се може закључивати о могућностима педагошког рада. Сетимо се само како је огроман број података што их имају Немци, Американци, Швајцарци о своме школском детету, о његову душевном, телесном, здравственом стању, социјалном положају — по годинама узраста, по звању родитеља итд. Ми од свега тога немамо ништа, а хоћемо нешто да изграђујемо. Зар је могуће изграђивати нешто по туђим подацима2 Па да то још буде добро изграђеног

Да се све то скупи потребан је огроман напор, али, пре свега, стручан, организован, систематски рад, кога би руководио надзорник, наравно опет, под руковођењем виших педагошких установа: педагошког факултета, Министарства просвете итд. Кад би и учитељи, скупа с надзорником, радили овако озбиљан и замашан посао, постали би врло озбиљни радници и ми би имали и бољу школу. Јер, сигурно је, у једном организованом и стручно вођеном раду појединац може из себе дати далеко више но што даје кад се дужност отаљава по пропису.

ду Све то скупа вреди и за рад на просвећивању народа. Почети рад и, радећи, створити методе. Само радећи се радници вежбају, сам рад доноси и решава проблеме и наводи радника на реално закључивање. Самим писањем о проблему неће се он решити, него радом. Нико се није научио пливати без воде, на суху.

Надзорник је, дакле, у стању не само да надзире, јер смо данас далеко од шаблоне, не само да „инструише“, јер би он тада био нешто изван школе и учитеља, нешто по страни, него он мора да буде саставни део просветног живота, он мора да буде организатор, покретач, регулатив — јер се друкчије неће решити ови тешки проблеми који нас очекују.