Učitelj

Култура и школа 29

губитак старих духовних добара унео је у жевот не само нескладност, већ је створио и велику душевну празнину. За данашњу културу се донекле може с правом рећи, да личи на плод с прекрасном љуском споља а са сасушеним језгром изнутра.

П

Када је реч о односу између културе и школе, потребно је најпре објаснити, шта се подразумева под именом објективних и субјективних вредности. Објективне су вредности сва материјална и духовна култура изван њеног носиоца, човека. У области материјалне културе објективне су вредности напред побројани предмети ниже и више технике, а субјективне вредности човекова умешност и способност за израду и руковање тим предметима. У области духовне културе објективне су вредности све научне области и све наставно градиво у школи, а субјективне човеков интелект и интересовање за научним тековинама и наставним градивом. 'Објективне вредности су правни друштвени поредак и писани закони, а субјективне вредности осећање правичности и правна свест; објективне вредности су моралне норме и морални принципи, а субјективна вредност човекова савест; објективне вредности су религиозне догме и црквени обреди, а субјективне вредности побожност и страхопоштовање.

Пошто је човек носилац културе, по себи се разуме да за школу више долази у обзир субјективна култура, којој објективне вредности служе као средство. Неговање објективне културе спада у задатак Академија и у том циљу постоје Академије наука и уметности, а субјективна култура је поље школског рада и образовања уопште.

Важност субјективне културе је нарочито лепо објаснио етнограф Шурц на овом примеру: „Ако би каквим несрећним случајем“, вели он, „био неки напредан град до темеља порушен и све у њему уништено, а његови интелигентни становници успели да се на време из њега уклоне, ови би на истом месту после могли подићи нов град, још лешни, увели боље машине и створили савршенија уметничка дела. Напротив, зко би каквом катастрофом све становништво тог напредног града изгинуло, а град са свима зградама и стварима остао читав и на место ранијег интелигентног становвиштва се у исти уселило какво црначко племе, зграде би се убрзо почеле рушити, машине би постале неупотребљиве и уметничка дела пропала, пошто људи не би умели њима

да рукују.“

Школа је свесно постављен канал у циљу спровођења културе и проблем школског образовања је у својој суштини културни проблем, гледан као питање о правој садржини