Učitelj

Шнерсонова испитивања 198

тера мека, разнежена и слаба, неспособан за самосталност,

због чега га другови често вређају.

Испитивање Тоше као и претходно испитивање Њусе откривају веома важну појаву. У обојих констатујемо комплекс беспомоћности при чему се код Тоше нарочито изражавају различите нијансе тог комплекса. Оба детета су јединчад у родитеља, што ствара око детета одређену атмосферу и везује се с изузетним васпитним системом, а све скупа формира карактеристичан емоционално-вољни живот. Последице таквог васпитног система огледају се у фантазији ове деце, што ствара, на известан начин, нарочиту психологију „јединчета »)

Испитивања по методи препричавања

Ова метода допушта више од других истовремено мнотобројна, колективна испитивања. Деци се чита једна иста прича и од сваког тражи да је писмено или усмено преприча. Шнерсон је узео ову причу:

Орлица

На стени свили су гнездо орао и орлица и извели су орлића. Једанцут се орлица из лова враћала кући. Када се спуштала у гнездо, нагло пусти дивљи, продирући крик: гнездо је било опљачкано — у њему није било орлића. Тада се орлица подиже у висину, летела је све више и више; кружила је осматрајући околину са висине. Одједном се разлеже њено љутито пиштање над главама двојице ловаца који су излазили из шуме. Један је од њих носио у торби ухваћеног орлића. Целог дана летела је орлица над кућом овога ловца и целу ноћ се чуо њен чудни, ужасни крик над кровом његова дома. Другог дана, изјутра, ловчеви синови изнесоше у двориште кавез са орлићем. Деца су трчала око кавеза и посматрала орлића. Млада ловчева жена изнела је своје одојче и спустивши га на траву простирала је рубље. Одједном у ваздуху пролете некаква сенка; разлеже се страшан, пискови звук — шум снажних крила. Када је жена погледала, орлица се већ подигла у висину држећи детенце у канџама. Страх за дететом научи мајку шта да ради: она притрча кавезу, дохвати орлића и подиже га обема рукама у висину, не обзирући се на то што ју је он кљувао и крвавио по лицу и глави. Орлица је тихо летела, а мајка не спуштајући очију пратила је дете погледом, које је висило у орличиним канџама. Одједном она виде да се дете спушта. М не дишући гледала је како се грабљивица обазриво спушта према ливадици.

Она је пустила орлића и потрчала је свом детету, а ослобођени орлић полете за својом мајком ка родном гнезду.

Метод препричавања МИША, 10: год. Орлица На стени породица орловска свила је гнездо. Они су живели врло срећно, али наједанпут орлица, која је одлетела за пленом,

5 ) В. о томе: Пт Мејег, »Раг епаев Капа ипа зетле Емдешпо.« Лећасћ Тат Кпдемотвећипе, 1916 и 1921, Учитељ 13