Učitelj

118 Дим. Ђ. Димитријевић

рације у обиму бројева од 1 до 10 или од 1 до 20. А ако се практички не би могло искористити, онда је испуњена сумња методичара бројача, да је предочавање ограничено на мали обим бројева. Стога оно има важности само за прве почетке рачунања.

Добре стране методе бројања јесу:

1 Она ради мање са визуелним, а више са вербалним утисцима и ученика приводи брже ка апстрактном рачунању одраслих.

2 Прилагодна је највише раширеним типовима (акустичким и акустичко-моторичким), јер се више осврће на слух и на сукцесивно представљање. Она одговара току развитка типова представа, јер већи број ученика обично више прелази од визуелно - вербалног ка акустичко - моторичко - вербалном представљању. За изражене или једностране акустичаре очигледна метода је оптерећење материјалом који им не иде течно.

3 Сукцесивно бројање лакше је слабом ученику него симултано процењивање групе елемената.

4 Радње, којима метода бројања ради, јесу јачи надражај за пажњу дечју, него мирне очигледне слике; оне апелују више на активну, а слике на пасивну пажњу.

5 Чим очигледне слике знатно прекораче обим свести, оне приуготовљавају свој деци тешкоће, које се отклањају нарочитим подешавањем (групирањем елемената). Према испитивањима Етеетат-а слаби ученици нарочито су неспособни, да тачно схвате групирање елемента. Овим се потврђује искуство Фукса, К. Лема, Ф. Екхарта и др. да најслабији ученици не могу уопште бити готови помоћу очигледне методе, док имају успеха са методом бројања.

6 Како метода бројања не ради са симултаним бројним сликама вида, то она отклања опасност, да су прве рачунске операције чисто напамет асоцирана знања са очигледном сликом. Она приморава међутим својим сукцесивним поступком на јачи рад са бројним односима који се јављају из стављања у бројни низ.

Слабе стране методе бројања јесу:

1 Она је мање очигледна од методе посматрања, јер мање ради са симултаном бројном сликом, те тиме носи собом опасност, да бројне слике почетника не достижу потребну одређеност.

9 (Она ставља веће захтеве на памћење, јер ради са сукцесивним надражајима, који лако ишчезну из свести.

3 Она се осврће више на акустички тип (и акустичкомоторички) и тим постаје сувише тешка за визуелно обдарене ученике.