Učitelj

„Ново“ и „старо“ 219

Дакле, добре и рђаве стране методе бројања јесу особине методе посматрања. Према томе обе ове методе по својој суштини се допуњују, вели Мојман, и треба практичару оставити слободу, те да збира искуство са обема овим методама. | |

Настаје питање шта је циљ рачунању (настави рачунања)г На ово питање одговор би гласио: да оспособи на лако и брзо сналажење у рачунским односима у животу и на брзо решавање тих рачунских односа. А то ће бити случај само онда, ако елементарне рачунске радње заузму апсолутно механички карактер или психолошким језиком речено: ако се оне могу репродуковати као чисто сукцесивне асоцијације речи без ма каквог очигледног садржаја. На очигледности задржати се све дотле, док се не пређе у апстракцију, а апстракцију вежбати до механизирања и хитрине (умешности). Да би се до овога доспело, мора се у рачунској (елементарној) настави употребити све што олакшава јасно појимање бројева и рачунских радња с њима. Најпре је потребно испитати тип почетника, тј. да ли припадају акустичком или моторичком или су акустичко-моторичког типа, па према томе користити или методу бројања или методу посматрања, или треба смешати и једну и другу методу према потреби,

Новији експерименти нису вршени толико над почетницима, већ више над одраслима. А познато је да рачунање код извежбаног одраслог сасвим друкчије тече, него код почетника те им је, како Мојман каже, због тога сумњив педагошки значај. Кад одрасли изводе добро извежбане елементарне рачунске радње (на пр. таблицу множења), онда је то чисто механички ток чврстих асоцијација. Код њега су у свести само имена бројева, а само сасвим површно се помаљају рудименталне и индивидуалне слике бројева, или се и не јављају. Рачунање код одраслог постало је „асоцијативно“ и „механичко“, то нема ни очигледни, ни логички карактер. Од најновијих мало је радова, који су се бавили рачунањем код деце.

Дим. Ђ. Димитријевић

КРОЗ ЖИВОТ И КЊИГЕ

„Ново“ и „старо“ — фрагменти —

1

У фрагментима о „Индивидуалном“ и „социјалном“ (,Учитељ“ октобар 1933 г.) покушали смо да рашчланимо и објаснимо неспоразум у популарном схватању поменутих појмова.