Učitelj

„Ново“ и „старо“ 221

6

Ипак — не може се до крајних граница и сасвим негирати појам „новога“ у органском свету, јер га има и у неортанском, само ту треба вешто разликовати нијансе и облик од специфичности и садржине. И као што је врло често у неорганској, мртвој, природи „ново“ само комбинација, нова нијанса или реконструкција, обнова „старих“ елемената, тако исто и у органском свету, у широком „социјалном“ и „индивидуалном“ „ново“ је често комбинација или реконструкција старих вредности и квалитета.

„Ново“ није увек по себи вредност. „Ново“ је врло често само нов израз и форма ко зна чега „старог“, рудиментног и потсвесног.

7

Све „ново“ у техници и науци, у најдубљој основи, у битности, у принципу, није „ново“. „Ново“ је у оном искоришћавању, у буђењу, у покретању до сада скривених и непознатих снага и енергија свеколике материје. Вода, ваздух, електрицитет, пара итд. стари су елементи и вредности. „Ново“ је форма у којој се те старе енергије изражавају и искоришћују. Само је Бог из „ничега“ стварао. А, „нови“ човек — маколико мудар и велики — није — Бог...

Аналого овоме ни у етици ни у психологији не постоји „суштаствено“ „ново“. Ако се узме да је мозак епицентар стварања психо етичких вредности, — онда „ново“ у етици и психологији није стваралачки „ново“, јер се физиолошко хемијски састав мозга није до сада изменио. „Нове“ етичке вредности — уколко изгледају „нове“, оригиналне, — по нашем мишљењу, понављамо, су само нови изрази и форме нечега „старог“, потсвесног, често атавистичког. .. Нови израштаји на староме стаблу и корену...

8

И „нова“ и „стара“ педагогија, на пример, у смислу „васпитавање“' (школа) садржи у основи извесне старе непроменљиве вредности. Закон да дете (васпитаник) не може расти као шибљика у гори без утицаја и надзора већ под утицајима старијих уз одређен васпитни циљ — стар је колико и род људски. Етичка садржина васпитних циљева — с обзиром на наше мишљење да се основни етички принципи попут биолошких не мењају лако — такође не спада у домен „нових“ изума. Циљеви су више — мање конзервативни. Појмови шта је „добро“ и „зло“, „лепо и ружно“, „штетно“ и „корисно“ у животу и васпитању — мало подлеже утицајима битних промена. Модификације и нови изрази у овој области не чине су-