Učitelj

Земљопис у народној школи 335:

тима који се цртачки претстављају. Битно је у цртању карата прегледност и јасност целине. Не ради се дакле о некој потпуности већ много више о претстављању типичне опажајности. Како изгледа једна научно тачна карта ученици ће видети у школској зидној карти. Било би ван сврхе натеривати ученике. да израђују тако потпуне карте. Ђаци раде само скице, цртачке пројекте, мустре, које треба да садрже највише оне елементе које они треба да знају.

Ако је елементарна настава земљописа брижљиво извођена онако како је овде означено онда је успех будућег рада, који је много лакши, осигуран, јер ће се ученици моћи сналазити на карти, разумеваће је, умеће да је просторно (рељефно) посматрају. Цео поступак требало би још једампут обновити на некој већој земљописној јединици. Доцније изучавање земљописа поглавито искоришћава карту као најбоље средство сваке географске наставе. Ученици редовно раде скице карата у границама проучаване грађе. Ни на једном степену то ученичко скицирање карата не сме се претворити (из жеље за потпуношћу) у прецртавање и копирање, од чега нема никакве образовне нити које друге користи.

На вишем школском ступњу (у вишој народној школи или у другом полугодишту ТУ раз. осн. школе) кад су ученици потпуно ушли у схватање претстављања на карти упражњаваће се обрнут радни поступак: ученицима ће се дати карта да из ње сачине рељеф. Санчињавање рељефа са карте је најбоље сведочанство о потпуности успеха земљописне наставе.

На вишем школском ступњу треба упражњавати још статистичко и табеларно цртање. Разуме се, да ни то цртање није само себи сврха већ се употребљава као средство ради што потпунијег схватања проучаваних односа. Претпоставка је овог цртања број, те је при изради таквих цртежа тачност најважнија ствар. Приказивање бројних односа врши се у правим и кривим линијама и површинама те је потребан лењир и циркла. Овим се начином приказује: становништво, занимања, густина насеља, искоришћеност тла, саобраћај, трговина, дужина река, висина планина итд.

Употребљава се у земљописној настави још и илустративно-сликовно цртање. Од овога се цртања тражи природност и верност.

М

Систематска обрада земљописа у основној школи (бановине и држава) уоквирена је наставним програмом. Поступак не може бити шематизован, дат у некој општеважећој форми. Начин обраде увек зависи, с једне стране од моћи дечјег схватања, с друге од природе обрађиваног материјала. Али увек важи правило: све што се може у стварности посматрати треба.