Učitelj
Нова педагогика и њени противници 563
Тврдња недовољно посвећених у питањима радне школе да је остварење исте школе, „ма и делимично још много далеко“, није тачна. Мало више труда и љубави и радна школа може бити остварена: Да много не причамо, да наведемо само земунске основне школе где извесни наставници са мало средстава изводе радну наставу у земљопису, буквару и јестаственици. За прво време не мора се настава одмах појавити са 1009 као радна, нека буде са 60%, и 70%/, па је за почетак довољно. Разрада Методике радне школе још више убрзаће преображај наше народне школе у радну школу коју уосталом, као што се зна, захтева 5 44 Закона о народним школама.
Усвајање радне школе није лакомислено прихватање
„без довољног познавања тих идеја“, „само из моде, из су-
јете“.... као што вели један одушевљени присталица традиционалне педагогике, већ научно доказана потреба. Узвик да останемо тамо где смо, па ипак да идемо „напред“, не смемо да прихватимо, јер је нелогичан! Усвајајући ново, старо морамо да напустимо у корист напретка школе. ХербартЦилерова педагогика није напредна да би се могло остати при њој. Она је у својој земљи напуштена, јер је ненаучна. У Немачкој траже данас нове путеве, нова средства, нове циљеве у васпитању на основу великих успеха у Дечјој психологији, одбацивши досадању педагогику „уста“ и вербализма. Грех се чини према народном просвећивању кад се на све начине спречава долазак напредног ради одржања старога, назаднога и преживелога. Конзервативци мисле ако усвоје принципе и методе радне школе да ће тиме уништити и своју личност. У прихватању новога не сме се полазита са гледишта чистог егоизма, већ с гледишта будућности. На млађима увек остаје свет, па ма колико се љутили старији. Треба признати свачије заслуге, али пустимо науку да иде напред, а не због овога или онога да бранимо назадно...
Немамо шта да чекамо док други напреднији народи тобож не даду новом покрету дефинитивну форму! Она је већ дата! Само је треба прилагодити нашем животу и она је ту! Радна школа схватљива је и лако се реализује! Овдеонде наши прогресивни учитељи и без читања великих монографија радне школе полагано је реализују. Али овде мора ес констатовати да учитељ нове школе мора много више мислиши и приправљаши се за рад него учитељ у старој школи.
Противници нове школе примећују да је у радној школи немогућно свршавање наставног програма, јер је за овакву наставу потребно много више времена, а опет да се програм редуцира на неколико методијских јединица не сме се учинити, јер свестрано образовање ученика не допушта толику
268