Učitelj
592 Јов. [1]. Јовановић
средстава. Према томе кад се ова настава почне и у нас изводити по принципима радне школе, онда неће више бити ни буквара као ђачке књиге.
То се, разуме се, у нас сада тешко схваћа и разуме због тога, што у нас још није довољно и темељно обрађено питање о рационалноме извођењу прве обуке деце у читању и писању уопште, а ни посебно о њеноме извођењу по принципима радне школе. Због тога велики број наших школских радника, па ни израђивачи буквара, немају довољних познавања о свима методама по, којима се ова настава изводи у новије време у појединим напредним земљама.
У
Из свега овога излагања о извођењу прве наставе читања и писања у нашим школама излази као закључак: да извођење ове наставе у нашим школама још није довољно рационално “нити довољно усавршено и олакшано и за ученике и учитеље.
Од појаве прва два буквара израђених иа модерној основи од Натошевића и Чутурила протекло је већ више од пола столећа. За то време појавила су се више од десетак новијих буквара; али ниједан од њих није много одвајао од ранијих. Стога су сви прошли као добронамерни али неуспели покушаји, јер и после толико протеклога времена, и код толиких посленика на пољу овога рада, нису постигнуте још никакве корените реформе и никаква стварна побољшања и олакшања. Стога се на овоме пољу рада у нас још очекују прави посленици. Али и овде се може рећи: много је званих, али је мало изабраних. За успешно пословање на овоме пољу рада нису довољни само добра воља и дугодишње лично искуство у школскоме раду, већ још и темељно познавање стране педагошке литературе, која се односи на методе извођења ове наставе у другим напредним земљама, а ова врста стране педагошке литературе је толико обимна да се она не може ни лако, ни брзо ни темељно проучити и упознати. За то је потребно и познавање више страних језика, много рада и доста времена
Написати један нов буквар не значи написати једну књигу за малу децу, већ значи извести корениту реформу у извођењу прве наставе у читању и писању, а то није нимало ни лак ни прост посао.
Па ипак надајмо се да ће прва настава читања и писања у нас дочекати правога реформатора, и да ће ова настава бити довољно рационалисана и у нас као иу другим напредним земљама.
Јов. П. Јовановић