Učitelj

Извођење почешне насшаве 591

педагошке науке при изради оба ова два нова буквара сасвим пренебрегнути. Колико овакве рекламе одговарају правоме и истинитоме стању ствари јасно се.види и из тврђења и уверавања: да педагошке предности буквара држе дечју пажњу стално на предмету, међутим сваки добар познавалац ствари зна да је то неистина и немогућност, пошто нико није у стању израдити буквар тако, да сам метод или начин његове израде може држати дечју пажњу стално на предмету, пошто се добро зна да одржавање дечје пажње стално на предмету никад не зависи од начина израде буквара, већ од начина извођења ове наставе од стране наставника, што је ван спора за свакога доброга познаваоца ствари.

Колико се имало обзира при изради ових најнових буквара према захтевима савремене педагошке науке најочигледније се види и овога факта: у једној прилици износи се како вредни ђаци „уче задашак“, и после песмице „мали војници“ се каже: „Ако сте и ви добри ђаци, научите задатак, па играјте војника“. Овако се писало у старовременским букварима. Савремена педагогошка науке не зна за учење задатака ван школе код ђака ! разреда основне школе, јер све што треба да науче по принципима савремене педагошке науке, треба да науче на часу у школи под руководством учитеља. Задавање задатака ђацима првога разреда, које треба они да науче ван школе, је једна преживелост и једна неоспорна педагошка насавршеност.

Колико ове реклеме одговарају истини јасно се видии по томе, што се у једној реклами каже да су насловне слике пластичне. Очигледно је да се не разуме значај речи пластичан, пластичка слика, јер слике у буквару нису у истини. пластичне, нити могу бити пластичне.

У једној реклами се истиче да је буквар израђен „по методи радне школе“, а у другој да је буквар израђен „по принципу радне наставе“. У ствари израда оба ова буквара толико је далеко од принципа на којима се оснива радна настава, колико и небо од земље, јер ни у једноме ни у другоме буквару нема апсолутно ничега од онога што би било ма и налик на радну школу. Прва настава читања и писања по принципу радне школе изводи се на сасвим други начин, који нема апсолутно ничега сличнога са начином израде ни ових наших најновијих ни ранијих буквара. По принципима радне школе буквар управо и није ђачка књига, већ методичко упутство за учитеље. Извођење прве обуке деце у читању и писању по принципима радне школе заснива се поглавито на основним принципима Монтесоријеве методе, а то је без буквара као ђачке књиге, већ само помоћу школске табле, ђачких писанака и вежбанака и других погодних