Učitelj

Глобални метод 695

Покрет за увођење глобалнога метода, или метода чи“ тања целих речи започет је у Чешкој још од 1884 год. Покрет је започео изводити чешки учитељ Јозеф Кожишек. Његов метод је оригиналан. Битно се разликује од глобалних метода и у Енглеској и у Пољкој. Кожишек је свој метод читања целих речи обрадио и објавио у књизи „Росаку сјел1“") а једновремено је израдио и ђачки уџбеник по своме новоме методу, који је називан „Ропраја,““) што значи пупољак, из кога ће се развити цвет и плод. Али је питање о вредности гласовног и глобалног метода у Чехословачкој још и сад предмет расправљања, а мишљења и уверења тамошњих школ“ ских радника о овоме су подељена, о чему ће бити више изложено у даљим редовима.

Глобални метод у Бугарској

У најновије време глобални метод се почео пропагирати и примењивати и у Бугарској.

Први и најагилнији пропагатор за глобални методу Бугарској је Д. Правдољубов. Његов први спис о томе изашао је 1927 г3), а у часопису „Учителска Мисђалђ““) изашла је у 1928. г. његова опширна расправа као допуна његовога првога списа, која садржи и одговоре на све учињене приговоре на његову пропаганду. Сам начин на који се обучавање деце у писмености по глобалноме, или думозрителноме, методу изводи у Бугарској изложен је у трећем напису од Д. Правдољубова,) у коме је детаљније изложен начин на који софијска учитељица Катранова успешно изводи ово обучавање по глобалноме методу, који је такође оригинални метод, јер нема ничега сличнога са глобалним методом у Енглеској, Пољској и Чехословачкој.

Глобални метод у Чехословачкој и Бугарској није у овоме напису детаљније изложен стога, што нема ни потребе за то, пошто се у ономе што је и колико је изложено о начину извођења овога метода у Енглеској и Пољској довољно јасно види у чему се састоји суштина глобалнога метода као новине у методици почетне наставе читања и писања.

1) Јоге! Кодвек: „Росаку сјеш“. УМ Ргаге 1884. 2. 2) „Роџрана“. Спапка тајусћ. в) Д. Павдолубовљ: „Методата на цблоснитћ думи по четсне вљ пљрвото одђление“. 1927. Пловдивњ. 4) „Учителска Мисђалљ“. м. септембар 1928. г. Д. Правдолњбовђ: „Звукосинтетиченљ (фономимички) или думо зрителенљ (глобални) методљ. р- Павдољљубовљ: „Методата на цблоснитђ думи“. Софи. 1929. <ству 19: 5