Učitelj

700 Свет. О. Аврамовић

школама још и сад опажају велике мане и недостаци, па се и због тога не могу ни постизавати овакви резултати, какви. би се могли постизавати кад би се те мане и недостаци отклонили, па извођење ове наставе у нашим школама више усавршило и олакшало и за ученике и за учитеље.

Закључак

Из свега предњега излагања и разлагања о староме гласовноме аналистичко-систематичкоме методу помоћу нормалних речи и новоме глобалноме методу долази се до закључка: да ни један ни други метод немају универзалну вредност, т. ј- да нису подједнако погодни или целисходни за обуку деце у писмености без обзира на особине дечјега матерњега језика, и да нас, с обзиром на особине нашега фонетичкога. језика, ништа не нагони да напуштамо гласовни аналитичкосинтетички метод, па усвајамо нови глобални метод; али да би се у нас извођење почетне наставе читања и писања што више усавршило и олакшало и за ученике и за учитеље, а уз то постизавали и бољи резултати, врло је потребно да се садашњи метод, по коме се ова настава изводи у нашим школама, ревидира и корегује, т.ј. да се отклоне све манеи недостаци у њему, па што више усаврши или рационализира, и то би, по нашем уверењу и познавању ствари, требало да. буде један значајни рад на пољу рада за побољшање и унапређење ове толико значајне наставе у нашим школама, по– што она још није довољно рационална.

Јов. П. Јовановић

КРОЗ ЖИВОТ И КЊИГЕ

„теорије и принципи“ — фрагменти —

|.

У обичној употреби речи, популарно, појмови „теорије“ и „принципи“ врло често се идентификују, међутим, у суштини, то су два појма. И овде, дакле као и код других многих поојмова (показали смо раније) постоји известан неспоразум. Наше време је пуно разноврсних теорија „старих“ и „нових“ са много међусобних колизија и сукоба. И то нави-