Učitelj

УЧИТЕЉ-ЈСТЕЈ

РЕРАДОЗКЕ! М 2 МАМЗТУЕМЕ 157 ом 1934 ВЕОСВАР _ 14 (48) 600. ВЕ. 10 ОРГАН ЈУГОСЛОВЕНСКОГ УЧИТЕЉСКОГ УДРУЖЕЊА УРЕДНИК РАДИША СТЕФАНОВИЋ, УЧИТЕЉ

Развијање саосећања»

Самоосећање и саосећање

Из свега што смо досад казали о неподесним осећањима произлази да у човековом ја треба тражити њихово порекло. Посматрају ли се последице и опасности које наступају због неукроћеног, несавладаног ја са чисто етичког гледишта, долази се у последњој линији до закључака чији прави смисао доводи у питање могућност успешног васпитног утицања у правцу виших вредности. До таквих закључака долази на пр. један етичар у свом оштром критичком посматрању данашњице на основу искуства) По њему се „сваки поједини човек, уколико је као разумно биће од природе снабдевен свешћу и моћи за сазнањем, разликује од животиња по томе што себе назива ја. Његов живот почиње с објавом захтева «свога ја. Код свакога човека постоји тенденција за развитком и он се од прве младости „шири“ духовно и природно тамо где се управо нађе“ (роди). „Свест и сазнање служе проширењу егоитетаг) за сваки егоистични смер, био он тако обичан или изванредан“. Међу могућним смеровима је „истина као циљ сазнања духовно најотменији а продужење врсте најприроднији“. Потребно је само признати себи па сазнати да је човеково ја „порекло свега зла, да је права сатана“. Човечја природа, посматрана сама за себе, „у апсолутној изо„лованости“ није ни добра ни зла, али у односу према другим она је зла. „С потребом проширења егоитета везана је апсо„лутна негација сваког другог круга људи“. Зато се поменути писац чуди кад етичари обично тврде да је човекова природа добра. Узрок томе налази се или „у прецењивању самог себе или у прикривеном очајању“. Ми верујемо само у добро јер

#) (Оглед из пишчеве систематске педагогике која је у припреми. 1) Еђегћата Опзебасћ, од 1931 професор педагогике у Цириху, у свом делу берепуаг«.

2) Израз којим Гризебах обележава све тежње појединачног ја. Учитељ Са . 46