Učitelj

Библиографија 11

„људи на које се познија покољења уздају, или на чијим темељима даље зидају. Али, постоји и нарочити облик историске књижевности, где се личности дају У једном пресеку који је мањи, али уочљивији и лакше схватљив. Такав тип књижевни могао би се назвати силуетом. Ту је великан дат у једној нарочитој перспективи, не у оној у којој га дају академске или чисто историске студије; "та су пре карактеристике са историско-педатошком тенденцијом. У нас је у "тем духу радио М. Ћ. Милићевић у Поменику и Андра Гавриловић у Знаменитим Србима Х!Х века. )

Неимари су књига која говори о знаменитим људима Југославије. Неимари говоре о зидарима, о градитељима Југославије у виду лепих, допадљивих, читљивих и јасно написаних омањих биографија; у дело су унете не само умрле, већ и живе личности. Утолико је опасност при избору већа, јер се око живих личности још није све скристалисало, што им даје праву вредност, или им ту вредност смењује, посматрајући их под углом праве историске перспек-тиве. Зато се и морало десити, да се у дело о неимарима Југославије унесу неке личности које нису њени неимари, и поред тога што заслужују помена, свећ су помесне величине, или да се неунесу личности које су могле пре њих у ово дело ући. Детаљан суд о композицији књиге даће даља будућност и ми «се у то не упуштамо.

Нас интересује само педагошко-дидактичка вредност Неимара. Она је неоспорна. Ваљда, нема подесније лектире за све народне слојеве од књига ове врсте, које их лаким слогом, врло конкретно и убедљиво упознају са највећим личностима свога народа. Јер биографије су најбоља лектира за васпи"тавање у чојству и витештву — физичком и духовном. Зато ће Неимари бити једна национална читанка, коју је састављао човек са подједнаком љубављу „за све наше велике људе, без обзира да ли су они Срби, Хрвати или Словенци.

Зато, нека је ова књига најтоплије препоручена за све школске, народне и домаће библиотеке целог југословенског народа и нека је нарочито имају на своме радном столу југословенски васпитачи, као приручну лектиру за освежавање свога знања из области историје наше непосредне националне прошлости. — М. Р. М.

Чедомир Т. Бушетић: Буквар за основне школе. Најновије препоручено издање од 1934 г. Цена 10 динара. — Букварско штиво је подешено по методу "нермалних гласова и нормалних речи. Првих шест гласова (сви самогласници и сугласник п) дати су као самостални гласови, а за остале гласове узете су нормалне речи. Ред гласова (слова) за изучавање узет је с обзиром на фоне"тичке тешкоће и тако је испуњен један од најважнијих захтева за добар буквар. Избор речи за вежбања у шчитавању вршен је пажљиво и све су речи конкретног значења и у вези са стварним областима које се обрађују у 1 разреду. Поступност је изведена на тај начин, што су у почетку узете речи и најкраће реченице, па доцније сложеније њихове комбинације. Од шеснаестог слева су на штампаној страни код сваког слова логички обрађени текстови за "читање: прво краћи, а доцније дужи. Код појединих слова узет је толики број речи, колико се може за један час обрадити. У тексту уз велика слова дата, су особена имена, где је нарочито истакнуто шта значи која реч написана великим словом итд. Поред других лепих особина, овај Буквар је изашао у смањеном формату, са новим илустрацијама, тврдим корицама и на њима с једнем сликом у боји. — М. Р. М.

Милош С. Матовић: Трећа читанка и Четврта читанка, 1934 год. Обе препсручене од Главног просветног савета и одобрене од г. Министра просвете за „употребу у основним школама. Цена треће и четврте по 14 динара. — У прошлој години приказане су читанке за 1 и П разред, као једно ново уџбеничко издање, које је начинило један корак напред у литерарном ч педагошком потледу. Читанке за Ш и ТУ разред дају састављачу више могућности да испољи стоје замисли и свој талент. У новим читанкама као главни принципи су ови: чланци морају имати литерарно-педагошку вредност, чланци морају обухватити цео наш југословенски народ и служити југословенском духовном јединству и „фермирању интегралног типа нашег човека, напослеку, читаначко градиво мора бити концентрационо, тј. мора служити као допуна настави из познавања приРоде, историје и земљописа Краљевине Југославије. Тако ове читанке постају „једна врло успешно опремљена ризница научног и књижевног штива, које ће