Učitelj

704 Тихомир Т. Продановић

црвенкаста, Кад се ватра охладила, нашли су на згаришту нешто ново: слично „данашњем стаклу. Они су узели тај проналазак, гледали кроза њ околину, дивили се, смејали, радовали. Отишли су у своје место и причали о томе проналаску." Опет су других дана покушавали да направе оно исто. Тако су увидели да им је потребно креча, пепела, белутка, ватре — па да направе. онај провидни проналазак. После су дуго, дуго неуморно радили. Њихов посао је све више успевао. И, напослетку, успели су да праве посуђе од стакла и прозорска окна. — —- — = ———— === =

У слободном разговору деца понављају импровизирану причу коментаришу, хвале чобански подвиг који је створио стакло, Једна група предлаже да се то нацрта. На табли се рађа огањ, стадо, два чобана, усхићено дизање руку из згаришта. Једном природном варијантом одводим децу да ми одговоре шта је све требало да буде удружено па да постане стакло. Најпре говоримо о усхићењу због проналаска, чуђењу кад су гледали природу кроз тај прозирни предмет, затим прелазимо на то ко је донео белутак, пропраћамо то васпитним опажањима о белутку, ко је ложио ватру на каквом земљишту, шта се ствара од дрва на ватри (пепео), од кречњака (креч) — Долазимо до сазнања да је за нови проналазак требало: белутка, креча, пепела и ватре. Износим деци креч, пепео, белутак. Дајем им да распознају ове три ствари. Деца сама изводе тврдњу: од овога се прави стакло. — — — — — — — —

Праве ли људи данас стакло као они први проналазачи» Треба ли данас много стакла» Да ми набројите зашто све треба стакло (прозори железница, аутомобила, лађа, кућа, посуђе, трговина, апотека и др). Шта мислите где се данас прави стаклор (у фабрикама). Да ли је ко био у фабрици стакла; (нисмо а волели би). Шта је све требало уз белутакрг (креча, пепела). Пошто нико није био у фабрици стакла, ја ћу вам нешто мало. да причам 9 тим фабрикама. Данас се ради стакло у фабрикама, јер га треба много, много. У тим фабрикама имају велике земљане лонце, у које се сипа самлевени белутак, креч и: сода. Видите уместо пепела људи сад сипају соду, јер је она боља за прављење стакла — сода је слична соли. Ко ми сад зна да наброји делове од којих се добија стакло» (белутак, креч, сода). Деца записују у прибелешке: Стакло се добија од белутка, креча и соде. — После се подложе велике ватре и белутак, креч и сода загреју се и постају усијани и црвени. Кад се та смеша добро зацрвени, људи је ваде из лонаца и од ње праве разне стаклене предмете. Деца разгледају слику на којој је лонац са усијаном масом и неколико људи, који кроз цеви дувају у ту масу и добијају стакло. — Шта је ово, господине, зашто ови дувају» Дајем деци сапуницу и цеви од сламе — она дувају. и стварају лоптице. Једна се уздиже и лети учионицом. Сва је деца прате очима и узвицима: „као авион лети ваздухом.“ — Ово ће нам добро доћи за разговор о балонима. — Е, шта смо правили» (Лопте). Тако исто-и ови људи дувају у црвену смешу па праве разне боце и посуђе. Само то мало поспу пиловином да се не лепи. Деца слободно разгледају велику