Učitelj

Стакло -. · 705

слику и самостално је тумаче. „А овде мора да је велика врућина“ Велика — одговарам им. Деца започињу разговор о тешкоћи тога рада. „Молим, како стакло постане провидно кад је сада црвеног“ Кад се охлади, промени боју — сећаш ли се облака какав је а кад се охлади, претвара се'“у воду и мења боју. Деци дајем слободу при разгледању слике, осим овога стављам им на расположење белутак, стаклени песак, креч — да то чврсто уплету у везу сазнања о постанку стакла. Тече разговор, нижу се опажања,

искрсавају и питања — нарочито о стакленом песку, на које им дајем објашњење да се он употребљује чешће, јер се за млевење белутка више троши. — Кад је то већ све готово, набацујем пи-

тање: а шта мислите, како се праве ова прозорска окна Дувају ли икад њих праве» Да ли сте гледали мајку кад меси брашно с јајима за резанцер Шта ради она (Ваља са развијачем, оклагијом). Ето, тако праве и ова окна: црвенкасту масу ваљају гвозденим ваљком. Ево ми овде имамо иловачу и ваљак — ко ће мало да ваља» Направите један квадрат, један правоугаоник, један петоугао. Једни ваљају, други мере — и у том раду понављају геометрију: — = УВЕО И Ина ДР 5

Добро је, да ли сте сазнали како се прави стакло» Хајде, да још једанпут поновимо! Деца радосно учествују у овом понављању — чак и белутак ситне! Наравно, да није изостало ни поновно дување у сапуницу, као и ваљање иловаче. У тај слободни разговор убацујем по које питање, која извлаче синтезу о постанку стакла. После се та синтеза уноси у дечије прибелешке, попраћена скицама и цртежима.

А сада мало и да рачунамо. Ко ће бити трговац стаклар Један малишан седи за катедром, пред њим поређане чаше, флаше, лампа. Један купује тридесет чаша, други рачунају колико има да плати. Утврђују се приближне цене често виђеним стакленим стварима.

тако леп низ сцена са малим купцима и трговцима. Један гради кућу, треба му много стакла. Неколицина озбиљно издаје рачуне...

Најбоље би било кад би ми могли да одемо у неку фабрику (стакла. „Па да и ми дувамо кроз цеви!“. Шта мислите, где би могла бити фабрика стаклаг (у Скопљу). Замислите да смо на «станици. Имамо много новаца. Од Бујановца до Скопља и назад 84 динара. Колико би требали да имамо новаца2 (680 д.) Ко ће да буде благајник» Е, дакле, ми путујемо! Ево нас на станици у БуЈановцу. Воз је стигао! (Деца хукћу). Улазите, само мирно! Ко ће бити кондуктер» Где смо сада» О! — па ми не путујемо! А ја сам се нешто сетио: тамо има ваших другова из ТУ разреда. Они су били у тој фабрици. Како би било да их замолимо да нам пишу о томе; — Деца одлазе на своје место. Изабирају писара. Овај почиње писмо: „Драги другови... ми смо у малом селу..... ми немамо фабрике која прави стакло,. итд.“

Приправни и први показују цртеже. Други намешта у нашу збирку гнездо и врапца. Трећи је и одвише гласан својим читањем. Рад се завршава. Један ђачић из ТУ разреда отвара прозоре и милује стакло. “

Учитељ 45