Učitelj

122 ЈБубица Јовичић

Према познавању ствари и прикупљеном искуству наставна пракса не задовољава у довољној мери неоспорне принципе и законитости, признате данас као аксиоме.

Настава се на првом месту не изводи довољно конкрешно или чулно.

Било би незрело схватити ово тврђење у буквалном и најоштријем смислу, Такво схватање не би одговарало правоме стању и оглушило би се о рад оних, којима се у погледу овога не би могло замерити. Јер, насупрот горње истине, остаје и друга истина да и примери интензивне примене начела конкретности нису ретки. У потврду тога говоре само оне гомилице ђака са учитељима, што се сретају улицама. Оне иду: на брдо, у шуму, на ливаду, у село, на реку, код лончара, код ковача, и на друга места, да тамо лично врше посматрања.

Учитељи, који правилно разумеју рад у духу овог принципа, траже и налазе могућности за његово остварење. Из непосредног интересовања и не жалећи напора доспевају до разних средстава за очигледно приказивање и оживљавање. Сами, или заједно са ученицима, израђују разноврсне ствари и моделе, који ће омогућити јасније и што потпуније сазнање и разумевање.

По себи се разуме да се школски радници са таквим педагошким критериумом и вољом изузимају кад је реч о овоме не„достатку од пресудног значаја и мисли се на оне друге, број којих исто тако није незнатан.

Доста пута констатовани су случајеви да се ученици тамо, где треба да се приведу реалности, упознају са предметима и појавама преко слика, или чак простим описивањем и излагањем.

Тако се нпр. речима претставља живот на ливади, у бари, у шуми, на селу... Учитељу мора бити познат значај непосредног додира са стварним животом и потреба да се тај додир створи где год не спречавају несавладљиве препреке. Он мора знати да јасне и потпуне претставе о биљкама и животињама на ливади деца могу задобити тек личним чулним посматрањем. Непосредним опажањем она ће уочити цвеће на ливади: булку, белу раду, зевалицу и друге. Видеће животињице које живе на ливади: лептира, скакавца, буба Мару, гундеља, жабу. Даће им се можда прилика да запазе разлику између ливада поред река и оних где земљиште није наводњено итд., итд.

Исто тако јасна слика о бари створиће се свакако тек посматрањем ове животне заједнице у самој природи. Деца ће запазити: шевар, трску, локвањ, пловке, глисте, црвиће, пужеве и друге барске животиње и биљке, На самом месту моћи ће уочити и схватити међусобни зависан однос животињског и биљног света у бари.

Шуму и све у њој: дрвеће, птице, цвеће, маховину, печурке, упознаће ученици истински само путем личног искуства.

Лако је разумети да и најживља описивања села мало вреде ако се деци не створи прилика да оду у неко село и да виде