Učitelj
Усмено рачунање у основној школи 73
и стварању вредносних личности, способних и радених личности, које се не поводе за ветром који дува, већ бистро гледају својим очима и критички процењују појаве и догађаје који се око њих збивају. У својој суштини усмено рачунање претставља, наиме, праву гимнастику духа. Ту се бројеви непрестано држе у јасној свести, па се анализирају на простије елементе, који се дају лакше комбиновати. Како пак, комбинације могу бити разноврсне, то се мора мислити, судити и проценити које ће бити најпогодније и најсигурније за дати случај. А за то је потребно појмовно схватање бројева, брза анализа и још брже извршивање потребних рачунских радњи. Даље, памћење датих бројева, њихових елемената и делимичних резултата такође не сме изостати. А строга дисциплина духа која не допушта ничему да се увуче у свест за време рада и која чини да целокупни рад иде право своме циљу, претставља главну карактеристику усменог рачунања. Дакле, и анализа, и суђење, и памћење, и будна пажња, и духовна дисциплина — све је то ангажовано и све се ставља у дејство за време усменог рачунања. А шта је то у ствари, ако не мишљење, право, активно, логичко мишљење» Шта је то, ако не смишљен, сконцентрисан, интензиван духовни радрг ИМ чиме можемо тако сигурно да развијемо духовну дисциплину и способност за озбиљан и истрајан рад, за рад који не трпи половичност, приближност и одлагање» Зато с правом можемо рећи да се оштрење ума, образовање и снажење мишљења и развијање и продубљивање осећања тачности, правилности, нужности и законитости — што се поставља као циљ рачунске наставе у основној школи — постизава углавном и највећим делом усменим рачунањем. И зато усмено рачунање сматрамо једним од главних средстава за навикање деце на усредсређен и истрајан рад, рад који чини битну одлику сваке вредносне личности.
Према томе, и с практичне, и с методичке и с педагошке тачке гледишта, усмено рачунање је од неоспорне и примордијалне вредности; оно је неопходно. И не обрађивати гау школи значи зидати зграду рачунске наставе на песку, а децу лишити једног драгоценог духовног рада који ствара лепе интелектуалне и моралне навике. Али сад нистаје питање како да се оно обрађује и како да се изводи, те да има сва она дејства која може имати, а која ми само у главним потезима споменусмор Јер, онако како се обично изводи (где се изводи), оно не даје богзна какве резултате и не извршује у потпуности свој задатак.
Два су, овде, главна захтева, које треба на сваки начин испунити: |) све што се има радити и обрадити из рачунске наставе у основној школи, радити прво усмено и то тако дуго док сва деца не уђу у суштину дотичне рачунске радње одн. упознавања са дотичним бројевима. 2) предузимати и специјална вежбања из усменог рачунања а у циљу упућивања ученика на изналажење најлакших, најбржих и најсигурнијих начина и поступака.
Расправљати о усменом рачунању које треба предузети ради обрађивања свега онога што је прописано за основну школу значи