Učitelj

156 Јовал 1. Јовановић.

за немачке основне школе из 1929 г. и упутству за рад по њему из 1930 године. Е е

„С!обатг тегода“ Уасао Рпћода. У Ргаге, 1934. 18 5у. „Са50оџе огагку“. (Глобални метод. Од Вацлава Пршиходе. У Прагу 1934. 18 свеска „Савремена питања“.)

Писац овога дела је професор педагогије на универзитету. Истиче се као одушевљени поборник и пропагатор новога или модернога правца у методици почетне наставе читања и писања. Он је пропагатор новога глобалнога метода, по коме се ова настава у новије доба изводи лако и са великим успехом у многим напредним земљама у Европи и Америци. У делу су изложени психолошки основи на којима се оснива извођење ове наставе по глобалноме методу, тј. познавање, разликовање и изговарање појединих речи по њиховоме изгледу и по конфигурацији писмена у њима, а не помоћу зглашавања гласова или шчитавања писмена у речима, због чега се овај нови метод назива и мешод целих речт.

„Соба тегода о ргаж!. Збогте гргау о ехрегштетесћ у е!ететагпа оупсе сгетг“. Ууда! Уааам Рттћоада. У Ргаге 1980. (Глобални метод. Зборник реферата (извештаја) о експериментима у елементарној настави читања.)

И ово дело је од истога писца. Његово прво дело садржи теоријска излагања о глобалноме методу, а ово друго дело садржи суђења о практичноме извођењу наставе по овоме новоме методу који се пропагира. То су изложена опажања и искуства већега броја учитеља и учитеља, који су у својим школама у пракси изводили наставу почетнога читања по глобалноме методу.

Према овоме друго дело је допуна првога дела.

„Сееп! у ејететагсе“. Кикоуе ке соба спапсе. Ргћода — Мизи, У Ргаге. 1988. (Читање у ! разреду основне школе од Пршиходе и Мисила.

Ово заједничко дело два педагога садржи упутства за рационално извођење наставе почетнога читања у 1 раз. осн. школе по глобалноме методу, или излагање методскога поступка у извођењу прве наставе читања на овоме ступњу, тј. у другој половини прве школске године, кад се савлађује техника читања и ученици обучавају у лаком и течном читању.

„Уупсоуат Сјет тејодоц оба“. Марзал: 51. Угапа, УЛ1. Копућска, О. Ногаћ, ТЕ. Натегзву а Рт. Хар!ефапоуа У Ргаге. 1932. (Настава читања по глобалној методи.)

Ово дело израдили су пет практичних школских радника. Прва двојица израдили су и читанку за [1 раз. под насловом „Пеш“ (Деца), као наставно средство (уџбеник) за извођење првих вежбања ученика у читању по глобалној методи. Ово дело садржи упутства и објашњења за рад по глобалној методи и овој читанци, тј. како треба обрађивати поједина штива у читанци за 1 разред.

„Ра!сћојогске хакјаду росагестћо Сјел! 5 ргакискут пауодет Ке Сет“. Мало Козгоћаг“) У Вгпе. 1934. (Психолошки

5) М. Ростохар је наш-брат Словенац, професор у Брну.