Učitelj

Четири рачунске радње 165

2. Одузимање

а) Одузето десно 10—1 9—1 8—1 10—2 9—2 8—2 10—3 9—3 3—8 10—4 9—4 385—4 10—5

6) Одузешо лево 10—10 9—9 8—8 7—7 6—6 5—5 4—4 3—83 2—2

10— 9 9—8 8—7 7—6 6—5 5—4 4—8 83—2 2—1 10— 8 9—7 8—6 7—5 6—4 2—8

10— 7 9—6 з— 7—4

10— 6 9—5

Извођење у настави рачунања иде по овом плану:

1. Сабирање без промена а) Сабирање у ужем смислу 1. Додавање све по 1.

Додавање све по ! јесте оделит случај сабирања које се поклапа са првим бројањем. Сам начин сазнања не причињава никакве тешкоће, само су нови облици усменог и писменог изражавања. — Додаваће се све по 1 куглица! Овде су 5 куглица! (Не

препоручује се полазак од 1). — Која је последња куглица» Пета. — Додај 1 куглицу! — Која је то куглициг — Шеста. Колико их има сад свегарг — Шест куглица. Ученик понавља цео

ток рада испочетка опширно. Мало по мало скраћује се облик изражавања: 5 куглица и ! куглица јесу 6 куглица. Доцније 5 и | јесу 6. Још доцније пошто су употребљене и друге ствари осим куглица: 5 и 1 јесу 6.

Сад се то „изражава писмено, пошто се претходно објасни да се место „и“ пише — (крстић), а место јесу == (две положене

црте). Низови , 2 ~ ЕЦ о исл 941 10, 84519. Боан 1: 11

! |

| 1

1 | 9-1 2. Додавање све по 2 1 Збир није одређен

а) Први сабирак још није назначен

Додаваће се све по 2. Овде су куглице (на рачунаљци). Издвој 2 куглице! — Још 2 к.! Још 2 к.! — Учитељ пљеска у дланове. Пљесни ти још 2 пут! — Још 2 пута! — Куцање по такту: — –—-