Učitelj

164 Дим. Ђ. Димштријевић

гледа 7 корака, а оно је једва у стању да то учини без нарочитог помоћног средства. Други начин у задатку 2 + Х == 9 био би најлакши, јер би дете имало да прегледа само два корака.

Логичком односу ствари одговарало би, ако би се допустило да задаци сабирања у ужем смислу код којих је бројање унапред, теку на приближно сродан начин. Кад деца рачунају о-2==7, онда могу да одговарају и на питање: Колико треба бројати од 5 до 7» Она могу да користе прсте леве руке на напред показани начин: Кажу 5 и куцају лево од палца леве руке, онда броје на палцу и кажипрсту: 6, 7 (или редне бројеве) и виде на прстима да треба да броје за 2. Задаци: бројте од 2 до 7, или од 2 до 9, треба овде избегавати. Такви се задаци рачунају по другом начину: од 7 се одузима све по 1 док се не одузму 28. Задатак 9 — 2 решава се: има 9 куглица: прва, друга и трећа... девета. Одузму се две куглице: девета и осма, остају 7 куглица. Скраћено: одузета девета и осма, остају 7. Још краће: 9—2=7.

Није безусловно, али се жели, да се и задаци који се решавају бројањем унапред, ставе у облик одузимања. Задатак 9 — 7 == > решава се на овај начин: одузимају се куглице све до седме, остају осма и девета, дакле 2 куглице. Овде се стварно решава бројањем унапред, само говорни облик указује на одузимање. Деца разликују оба начина одузимања. Тако, гко је број који се одузима (умалитељ) мали 9— 2 онда одузимају се куглице које стоје десно, ако је пак, број велики, онда се одузимају лево (9 — 7),

На основу ових расправљања поставља се за сабирање и одузимање овај план:

1. Сабирање (лобројавање)

а) Сабирање без промене

Сабирање у ужем смислу:

ПАРА 2861 ан пауци 5 РА бе не 8+1 9- 1 9 Бо аеЊо 252 нов 2 6 752 17 2 8-=2 343 448 5-=-8 6--8 7--98 444 5-–4 6-4 5-5 6) Бројање унапред (црта | значи до) 1ј2 7208 34. АТ56 56 67 15 65. 2:16. ОЛИ УБ 46 57 608. 2 50 9767 17. 508. 609. 110 4/8 5/9 6/10 5/10 а) Добројавање са променом 1459 1428 154 159 176 1554 1-=8 1-% 9885" 0714 2255 .2--6. 2--4 2555 3724. 8. 15. 5706 5 44–5 46