Učitelj

188 Тихомир Т. Продановић

дан. Њих двојица улазе у ниску кућу. Отац ће сутра у црно окно, а син у школу да преприча очеву причу...

Деца су овом причом добила јаснију слику 0 каменом угљу, његовом копању и тегобама рудара. После су је препричавала. Гануто су тврдили да је живот рудара много тежак. — После овога деца разгледају слике рудника, машина. Запиткују и прибележавају. Разумљиво је да наставник само у крајњем случају даје одговоре, после свих учињених напора да деца до њих дођу самосталним радом...

Пре месец дана били смо на железничкој станици. Сећате ли се чега са станицер „Јесте, они људи су ложили машину каменим угљем.“ Знате ли можда још коју машину, која троши камени угаљ» „Ваљак за пут.“ „И онај велики моторни млин.“ Чиме ми грејемо учионицуг „Дрвима.“ У градовима, децо, имају чудне фуруне у којима не гори ватра, већ долази топла водена пара, па греје собу — и за то је потребан камени угаљ.

А сада да поновимо о каменом угљу. Како да почнемог Ви «се договорите, израдите план, па пемо после сви да размишљамо и да поновимо. Деца се саветују. Износе план: постанак, копање, примена. У слободном изношењу упознатих чињеница деца самостално износе запажања и своје мисли ..

Ево, овде вам пише нешто о рудницима каменог угља у вашој држави. Прочитајте то и потражите их. Деца потпуно самостално из приручника о рудницима упознају: Трбовље, Какањ, Вршку Чуку, Лауш.

Много сте се намислили и наразговарали, могло би мало да се црта. Ја бих вам нешто казао, био бих радостан да тако по“ ступате а нарочито ћу бити весео ако све лепо нацртате. Укратко износим свој предлог, будећи дечију фантазију да израде композицију од падања и заплављавања великих шума, па копање угља и његова примена. Али још нешто: да ми понегде напишете и по коју реченицу. Деца радосно усвајају предлог. Један предано црта изваљено дрвеће, кишу и земљу која то покрива. Други црта људе са чекићима. Тамо се опет дими локомотива, а човек лопатом баца угаљ. „Биле су велике шуме.“ „Без ваздуха се дрво окаменило.“ „Тешко је радити у црним окнима, тамо нема лепог сунца.“ „Камени угаљ тера железницу.“

По подне ће се најмаркантније изабрати и оставити за збирку. На окамењену грабовину коју је јутрос донео мали Шабан деца лепе легенду: камени угаљ, од дрвета, велике шуме, киша и земља, рудник, окна, железница, ваљак.

На рударски сто полаже се тај комад — сва га деца сад безусловно добро познају.