Učitelj
Стјепан Басаричек 317
дањима прибрао за младеж народне приповијетке и басне служећи се радом Караџића, Врчевића, Ваљвца и других сабирача народнога блага.
(Особито се истицао сарадњом при израђивању наставних програма за народне школе. Сарађивао је код израђивања свију наставних програма од 1874 године овамо, а 1905 године израдио је самостално наставни програм према којему се радило у народ ним школама бивше Хрватске и Славоније углавном још и након ослобођења и уједињења. То је најбољи и најсавременији наставни програм што смо га имали. У оно вријеме кад се почело по њему радити био је, по суду људи који су познавали школску организацију других држава, напреднији од наставнога програма за школе града Минхена који је познат по своме школству далеко ван Немачке.
Похађање народне школе у то доба трајало је пет година редовно, а након тога похађали су ученици продужну школу која се звала опетовница три године, по два дана у седмици у зимским мјесецима, а по један дан у седмици у љетним мјесецима. У свом наставном програму разлучио је градске школе од сеоских, а узео је такођер у обзир број учитељских лица која у некој школи раде, јер је провео стално спајање разреда у настави. Читаву наставу у народној школи подијелио је у три дијела или ступња. Први су ступањ чинила два најнижа разреда и у њима је провео спајање наставне грађе на основи завичаја. Даља два разреда занимала су се грађом из домовине, а посљедњи, пети разред, требао је да буде веза ученика са свијетом. Грађа је била врло пажљиво одабрана и распоређена тако да се избјегне свако претерећење ученика, што је врло тешко провести у народној школи која траје само пет година са редовном наставом. Због тога је израђујући програм имао на уму све врсте спајања наставне грађе што их је познавала дидактика онога времена. За провођење програма написао је упуте које су по форми и по садржини једна особитост у педагошкој литератури. Ту је на неколико страница сабрано и објашњено све што је најбитније и најосновније у опћој дидактици и посебној методици. Главна је значајка свега тога рада оригиналност, која се састоји у том да је све у програму и у упутама израђено према ондашњим приликама и у почетној народној просвјети и у животу нашега народа. Све су те прилике узете у обзир и на један особит начин оне су доведене у склад са захтјевима тадашње педагошке науке. Усто је израдио и нацрт програма за опетовнице, али су се у то вријеме прилике измијениле у управи земље и школства, па тај нацрт није прописан. Басаричек је израдио и читанку за пети разред, но им та није штампана, па су учитељи у петоме разреду углавном понављали грађу четвртога разреда са неким допунама према на. ставном програму. Но јер није за то било прикладних књига многе се ствари из наставнога програма нису уопће предузимале у том разреду, а једнако је тако и рад у опетовницама вршен без праве директиве.