Učitelj

рачун другога да се нашале и насмеју. Она се радују туђој несрећи а завиле туђој срећи. Гуркају се, истрчавају да буду прва, труде се да подметну, да обману с вером да су учинили нешто херојско. У гужви су јунаци, у самоћи кукавице.

Први, кад се добро однегују, постају морално јаки, усправни и хероји. Њих је лако гајити.

Други, ако се оставе сами себи, постају друштвени лакташи, који без милости крче пут лактовима, а не поштеним и честитим радом. Они немају милости ни саосећања према другима. Сами су себи циљ.

Дужност грађанског васпитања и поука је да прве лако води кроз школу, помаже им и још више улије грађанских врлина; друге да свом снагом и силом прати и све рђаво наслеђене инстинкте сузбија и искорењује без милости.

Још од првог дана поласка у школу, дете треба да осети, да се оно губи као појединац и да има да служи не себи, већ породици, школи, општини, срезу, држави, отаџбини и нацији, која тражи да сви њени синови буду њена поштена деца, честита, морална, карактерна, прожета једном мишљу и једном великом љубављу, да у даном моменту своје драгоцене животе положе за спас највећег добра — Отаџбине.

У томе лежи сврха грађанског васпитања.

За такву сврху, ако хоћемо, лако је наћи средстава и удесити грађанско васпитање и поуке.

M. SENKOVIČ, MARIBOR

Državljanska vzgoja in državljanski pouk v narodni šoli

A. DRŽAVA IN VZGOJA V SEDANJI KULTURNI PEDAGOGIKI

Ti

Potreba državljanske vzgoje je stopila približno ob prelomu tega stoletia prvič boli očitno v ospredie pedagoškega razmišljanja in vzgoine prakse. Pobudo za to so dale različne okoliščine političnega, socialnega in duhovnega razvoja v raznih kulturnih državah širnega sveta. Od tistega časa vprašanje državljanske vzgoje v pedagoških diskusijah ni več mirovalo in tako je nastala o njem do danes obširna in deloma dragocena literatura. Če je bil izpočetka spor okrog državljanske vzgoje bistveno le vprašanje mefode, je sčasoma postala tudi vsebina tega poima problematična, tako da je bilo treba to vprašanje tudi s te strani iznova podvreči temeljitemu raziskovaniu in proučevanju.

Državljanska vzgoja ie zadeva, ki se lahko rešuje samo v svezi s celotno vzgojo. Glede ciljev državljanske vzgoje, za katerimi nam je treba stremeti, moramo biti ideino vzvišeni nad vsakdanjimi potrebami, tako da se s tem omogoči iskreno sodelovanje vseh prizadetih sil in krogov.

2*