Učitelj

4 о а наннннаиаеанинавнвннннаннин спина лана

ш беспрекорно познавање државних симбола и да у њихова срца усади љубав и пошшовање за те симболе што треба да им остане као трајна духовна својина за цео живот,

Не мислимо да је овај наш захтев нешто ново, да се то и до сада није од наших основних школа тражило и у њима с лепим успехом проводило. Али свесни смо да је у томе погледу било, а извесно још и данас местимице има, неких грешака и недостатака. Намера нам је да у овоме чланку упозоримо на те грешке и недостатке и да дамо конкретан предлог за њихово уклањање или барем смањивање.

Ограничавамо се овога пута само на државну химну.

Као први задатак поставља нам се овде да децу беспрекорно научимо химну, како у погледу текста, тако и у погледу напева и музичког извођења.

Већ овде сусрећемо се с извесним грешкама. (Напомињемо одмах да део тих грешака извире из тешкоћа које настају услед специфичних особина наше државне химне: она није ни у погледу текста ни у погледу напева целина, као што је то случај с химнама других држава. Пошто је она састављена из делова бивше српске краљевске химне, хрватске и словеначке народне химне она нема и не може имати тај карактер целине, који у многоме олакшава учење и смањује број грешака. Али пошто су сви изгледи да тако скоро нећемо добити нову, јединствену химну, то с овом околности морамо рачунати као са готовом чињеницом.) Да видимо које су то најчешће грешке.

Пре свега чине се грешке у тексту. Место „да би увек часна била“ пева се „срећна била“ или „славна била“. У словеначком тексту певају многи „Напреј застава славе“ место „заставе славе“, скоро свуда пева се „на бој јуначка кри“ место „јунашка“ итд. Па и у завршном делу химне певају многи „Петра другог“ место „Краља Петра“, иако о томе постоји званичан распис Министарства просвете П. бр. 4140 од 7-1-1935 год. („Просв. гласник“ 1935, стр. 351-352).

Чине се грешке и у напеву. Није редак случај да деца четврти стих уводног дела („и од сад нам буди спас“), певају по напеву другог стиха („од пропасти до сад нас“), нарочито у нижим разредима. То се понекад укорени тако да је доцније тешко по-

правити. Место исправног ритма „Лијепе наше“ (С —-—-—_„-_)

узима се често погрешан ритам, неки пут 3, траје (gine

чак и овако:

i « y „Hanpej ваставе Sa dana Sa овако: ЕЦ узима се одељак 5. Права, а-бр- да и

Па Ре

О грешкама у погледу музичког извођења нећемо опширније говорити, јер то на крају зависи од музичког образовања самог учитеља. Задржаћемо се само на једној појави: много пута препусти наставник деци да она почну певати сама. И деца по-