Učitelj
46
еинвинниенишиииниланинивниннинлииа ивичне или виа
6) тиме се избегава она разноликост која потиче отуд што има различитих хармонизација химне у 2, 3 и 4 гласа. Тиме би се избегла и ова збрка која неминовио мора да настане кад се састану појединци. који су учили химну у разним хармонизацијама, и треба да је заједно певају;
в) због специфичких музичких особина наше химне не може двогласје увек срећно и потпуно да изрази хармонијске особине композиције (н. пр. у уводном делу „Боже правде“ иу „Напреј заставе“, на извесним местима). Даље: то двогласје се на местима тешко проводи и због тога што се на пр. „Лијепа наша“ не може певати у оригиналном премету (В—дур или С—дур) већ се пева за читаву кварту ниже (Р—дур, Рез—дур или 8—дур). Зато се код дубљих делова „Лијепе наше“, а с обзиром на опсег дечијег гласа, редовно прибегава једногласју.
С тих разлога требало би химну певати једногласно. Вишегласно могао би да се пева завршни део. Предлажемо нацрт хармонизације која се може певати у 2 или 3 или 4 гласа, већ према способности деце и учитеља:
Овако смо чули певање химне једног од реномираних чехословачких мушких хорова у Београду (ако се не варамо, беше то хор „Опус“ из Брна): после моћног и једноставно убедљивог једногласја у почетку дошао је четворогласни завршетак као круна свему. Мако нисмо навикли да химну овако слушамо, ипак утисак није изостао.
Ето ово су, углавном, питања која треба пречистити пре него се приђе издавању табеле коју предлажемо.
Да би се избегло оно ружно „дављење“ с химном услед произвољне интонације, требао би увек учитељ да даје почетав тон. Где нема никаковог инструмента (а учитељ нема тзв. „апсолутан слух“), доста је „штимер“ или обична акустичка вилица (диапасон). Она је релативно и најефтинија стаје 14 динара). Баш зато је и згодно узети Е—дур, јер се онда почиње с нормалним „а“ тј, тоном диапасона што може лако да даје сваки учитељ и учитељица без обзира на степен музичке извежбаности. А и деца ће се тако барем привикавати на тон „а“. Али ако се узме и Езз—дур или д—дур, неће бити тешко учитељу да даде почетни глас, за пола одн. цео тон виши од нормалног „а“. Само мало. вежбе ићи ће то глатко и сигурно.
На овај начин држимо да би се дале отстранити или барем свести на минимум најчешће грешке с којима се сусрећемо при