Učitelj

a И TB

Кад ученици знају добро десетне разломке ни ово им не задаје никакве тешкоће.

Множење са 11. — Ништа лакше од овог множења а сви интелектуалци га врше на нормални начин, што је врло чуновато кад се посматра. Кад је m двоцифрен сабирају се јединице и десетице (дакле његове цифре) и збир, ако није већи од 9, уметне се између њих а ако је већи уметну се јединице (збира), десетица се додаје десетицама броја п. 53 х 1 ==583; 76 х 11 = 836. Множење вишецифреног броја показује следећи пример:

5732 Ж == Око „S. O С лева на десно се допише по

VVVVV једна нула па се онда сабирају 63052 редом по 2 цифре.

Множење двоцифреним множштељем чија је једна цифра

ји (12, 18: 2 40% 2)

654 X 16 72,08 Х 71 i . + 3924 + 50456 Са 1 се не множи јер није то 10464 Е 5117.68 ' ни потребно. — И овде се види

да ученик не може радити чисто механички; мора мислити где ће потписивати цифре производа (делимичног). Оваков рад се може протегнути и на троцифрене, четвороцифрене итд. бројеве кад им је једна од цифара 1. Множење са 9, 19, 29,39. . .. 58095 82210 ==А68 —+9,9. == 52,2 37 Х 49 = 37 Х 50 == 1850 — 37 == 1818

Напомене: 1. До сваке олакшице могу доћи деца и простом индукцијом, упоредним рачунањем на нормални и краћи начин. Али то не користи ничему, јер усвајање је чисто механичко и као такво не само да им ништа на проширује дух, него се лако и заборавља, па се олакшице и помешају између себе тако да настаје читава збрка. Ипак после разумног увиђања на стварним примерима, могу се узети разни случајеви који се решавају и на један и на други начин. То уверава децу да олакшица (и правило) важи за сваки случај. Уосталом она и сама то чине, ако су навикнута да ништа не приме на веру.

2. На први поглед овакав рад може изгледати тежак и несхватљив за децу. Међутим, навикнути на мишљење и самосталан рад, ученици се после првих олакшица сами дају у трагање за осталима, тако да открију чак и оне најтеже. Ништа их тако не одушевљава као самостално пронађена олакшица. А ово није ни чудо, јер су то мали проблеми чије решење доноси право задовољство.