Učitelj

Вата

нуша; да ваздух пролази кроз нос и душник па зашим доспева у плућа; плућна крила због шога расту удисањем, а скупљају се издисањем ваздуха; десно плућно крило је веће и има шри дела, лево је мање и има два дела.

— Будите сасвим мирни и ничим не крећите. Ја ћу гледати у часовник а ви ћете дисати и бројати удисаје ваздуха. Када буде један минут протекао реците ми шта сте нашли. Почните бројати! Ево, један минут је прошао. Колико си ти набројао удисања» Десет, а ја дванаест, ја четрнаест, ја петнаест.

— Сада нека изиђе Милан у двориште. Иди, Милане, у дворишге и оптрчи цело двориште што брже можеш, па онда дођи у учионицу! Хајде сада да бројимо његово удисање ваздуха. Гледајте ширење његових плућа! Шта смо утврдили» — Да сада много брже дише и да има много више удисаја него кад је седео у клупи.

— Сада добро гледајте шта ћу радити! Узећу овај суд са водом и метнути на сто. Сада ћу узети стаклену теглу и изврнуту је заронити у воду. Тада ћу узети ову криву — као лакат стаклену цев па ћу је спустити у воду тако, да горњи део њен буде у тегли скоро до њеног дна. Сада ћу метнути своја уста на овај други део и удисаћу ваздух из тегле кроз криву цев. Ви ћете пажљиво гледати и рећи ми шта сте видели» Реците шта сте опазили» — Да се вода која је била на дну почела да пење у теглу све више и више. — Хајде сада да проба неко од вас! Шта сте видели — Као и први пут да се вода диже.

Докле се подигла вода у тегли док је Јова удисао ваздухр — Скоро до врха. — Шта значи тог — Да је Јова удисао читав литар ваздуха. — А докле се подигла вода када је удисао Ђура» — За једно два прста ниже. — Шта значи» — Да Ђура није могао да удише читав литар ваздуха.

— Како смо ми дисали, када смо удисали ваздух из теглер — Дисали смо дубоко. — Зашто» — Где треба дисати дубоког — У шуми и пољу. Зашто» — Да се надишемо чистог ваздуха. — И зашто још» — Да нам цела плућа прораде. Је ли ко слушао гимнатички час на радиуг Шта се чује тамо за дисање» — Отворите прозоре и дишите дубоко. — Зашто — Да се врши гимнастика плућа.

Састав ваздуха. — Сада ме опет посматрајте. Ја ћу снажно хукати на ово прозорско окно. Шта сте приметили» — Појављује се на стаклу магла. — То је водена пара. — Сада ћу то исто радити, али ћу ваздух пустити из пумпе за буцикл. Шта смо сада видели» — Нема ни магле ни водене паре.

— Исто ћу то урадити и са дувањем у кречну воду. Шта бива кад дувам у њуг — Она се брзо узмути, а када дувам пумпом од бицикла она бели много спорије него први пут. Зашто тор — Зато што ваздух кога издишем има много више угљене киселине него онај што га удишем.

— Из чега се састоји ваздух» — Из кисеоника, водоника и угљене киселине. Шта помаже ватри да може да гори у пећи» Кисеоник. — Исто тако и нама је потребан кисеоник. Јер онај ваз-