Učitelj

447

и каменчиће, даску и на њој иловачу — и ја немам да страхујем да ће прваци бити кочница рада са осталим разредима. Они ће стварати аутомобиле, цркве, куће, људе, намештај — са таквом вештином, да су и мене неки пут изненађивали својим израђевинама. Шта значи за почетнике рад иловачом, дрвцима и каменчићима, мислим, да није потребно наглашавати. Нова школа зна да дете има малу руку али и неразвијену ситну мускулатуру, да рачунање није искључив плод неког чисто интелектуалног про-

цеса и да израда разних фигура подиже дечију пажњу. — Ви сте се из другог разреда јуче мало бунили што Ш и ТУ р. имају више цртежа од вас. Е, данас ћу вам дати бојице и кичице — па их

стигните. Деца весело прихватају овај предлог; а и како не би, кад су посреди шарене бојице, па се „пером може направити баш какви је и жив“...

Нека изађе Ш и ТУ разред. Какво је јуче било време (лепо). А данас» (небо се облачи). Ви знате од чега настају облаци; да видим ко ће бити јунак па да ми каже с које стране нама највише долазе облаци» Изађимо за час напоље. Запад је као неки страствени пушач одбијао димове-облаке. Деца утврђују да нам облаци највише долазе са западне стране. Стојанов деда ми је причао да нема кише док не пођу облаци са запада. А шта мислите, зашто баш нама долазе облаци највише са запада» Од чега они настају и шта је потребно па да се појави водена пара2 Чија топлота највише утиче на стварање водене паре2 (сунчева). Е, ја видим да ви не знате зашто ми највише облака добијамо са запада. А, да ли би погодили ко ће вам дати одговор на тог (Ви, ви). Е, баш нећу ја него ова земљописна карта! Деца се згледају и чуде. Је ли, мало чудно да ће вам карта дати одговор — а видећете да ја имам право. Ви из трећег разреда сада да поставите рељеф тако да буде окренут према странама света. Компас вам је ту, па да видим да ли сте заборавили. Обратите пажњу шта има на западној страни рељефа. Ви из четвртог разреда идите на карту па да видите шта је тамо на западној страни. Деца из Ш разреда оријентишу рељеф помоћу компаса. Они из ТУ разреда посматрају западну страну карте. Деца шапућу: Јадранско море, на западу је Јадранско море. Дакле, јесте ли пронашли шта је на западној страни» Оба разреда одговарају: Јадранско море! А шта је то море» (велика вода). Де да нађете нашу Мораву. Шта је веће: море или Морава2 (море, море — могли би много, много Морава направити од мора — Морава као кончић а море читава рука!) Па сад да ми кажете на којој страни света у нашој држави има највише воде» (на западној, тамо је море). Има ли још које море наша држава» (нема). А сада да ми кажете зашто са запада долази највише облаковар (тамо је море, има много воде). Ви из ТУ разреда знате нешто и о сунцу на мору. Где је јаче: овде или тамо» (тамо). Колико тамо траје снег2 (неколико сати). Видите на западу је море, велика, велика вода. Тамо сунце јаче греје него овде код нас. И сад ви знате зашто нам запад даје највише облакова. Деца су радосна и међусобно коментаришу то сазнање, признавајући да им је доиста карта дала одговор. Ено вам тамо папира и пера, запишите сад ово што смо разговарали.