Učitelj

пити У активној школи цртање није само наставни предмет, већ средство, које се примењује у свим наставним предметима. Још у најмлађим разредима, служи ученицима да претстављају објекте из стварне наставе, а у вишим разредима основних школа, њиме се изражава нарочито штиво из матерњег језика, историје, земљописно и природописно градиво. Овим се пружа могућност, да ученици цртају из природе, по сећању и из маште и да се тиме ставе у покрет репродукција, асоцијација, фантазија, памћење, расуђивање, закључивање и друге душевне функције у вези са радом руку и чула. Тако је права педагошка вредност у овом изражајном цршању, а сем тога, као последица је и задобијање знања, које овим путем постоје јасно, сређено и утврђено, јер се оно цртањем поново духовно преживљује и постаје очигледно.

Илустровање наставног градива оспособљава ученике и у самој техници цртања, јер се њиме као средством ученици морају свакодневно служити у настави као и описивањем.

У овој настави ученици се упућују на потпуну самосталност у раду и слободно опредељивање, јер ће само тако цртеж бити изражај целокупне њихове душе.

Као што се настава уопште мора руководити законом поступности, тако се и у цртању долази до елементарних и простих изражаја, који секоректуром допуњују и усавршавају. А у даљем, постепеном напредовању, настаће све већа прецизност, примена обојених оловки и саме боје. Поступно се израђује укус за лепим и тежња за уметничким стварањем.

4. Моделовање

Спонтана активност у детињству врло рано показује своје манифестације у блику моделовања. Код мале деце, која на гомили песка „праве кућу“ или од мекане земље, дрваца, црепова и другог најпростијег материјала „зидају“ и „месе“, имитирајући стварност предмета и живот људи и остале природе — не постоји спољни утицај да ово раде. Она то чинепо сили урођеног нагона, осећања да се изразе. И кад нико споља не утиче на правац њиховог рада, она нешто створе, Остваре замисао. Претворе је у видљиво и опипљиво дело. Потпуно слободним избором идеје и самосталним трудом око набавке потребног материјала, и слободним и самосталним поступцима при извођењу рада, реализују своју идеју и задовољење своје жеље. Природно изражавање активности у слободном и самосталном ручном раду, а у исто време слободан и самосталан избор замисли, којој се даје реални облик, што је очигледно заједнички рад духа и тела. За ову слободу и самосталност дечју у раду најбољи је доказ, што ће свака „јабука“, сваки „човек“ или „кућа“, које посебно моделују већи број деце, бити дело специјалне врсте, лично, у коме се огледају разне индивидуалности и, у сваком случају, субјективна духовна радња.

Ове урођене особине дечје природе ка изражавању моделовањем искоришћује настава активне школе, Јер многи моменти