Učitelj

2974

пезешестљетели гааленшетинниниглавеиселилланвелиа танана авишецс и иоии чвит паде ега печата алати епа ииивашавиисии_

разноврсног наставног градива изазивају потребу при извођењу наставног рада, да ученици своје стваралачке нагоне изразе у овом конкретном облику.

Почиње се са најмлађим ученицима, јер се настава у ово доба мора заснивати искључиво на конкретном у животу природе и друштва. А затим природописна настава, историјска, а нарочито земљописна, не може се замислити без употребе овога. облика рада. Једино ученичком конкретном израдом појединих објеката, географских области или њихових делова, реализовањем појединих историјских момената и природописних ситуација помоћу песка, иловаче, гипса, пластилина или резањем у дрвету — може се дати оно што је битно у идеји принципа рада у настави, а то су атрибути физички, психолошко-педагошки и социјални, Јер у самом процесу моделовања леже сви они васпитни утицаји на телесно и духовно развиће ученика, који су изложени у одељку о ручном раду, а сем тога резултат је и јасно и темељно знање, стечено удруженим напором духовног и телесног рада. Тако се радом води развиће и учи.

У најновије време, под утицајем идеја активне школе, по нашим народним школама честе су појаве моделовање и изрезивање у дрвету. Ако ови ученички модели и изрезани предмети, као и цртежи, садрже извесну идеју у вези са наставним градивом,. ако изражавају извесан однос према другима природним или социјалним објектима или појавама, или ако приказују неки догађај из кога се види стваралачки рад духа и руку, онда је постигнут задатак, који је педагошки оправдан. Тиме се доказује, да овај, облик ручног рада није служио као средство којим се тежи припреми ученика да стекну занатске способности као основу за будући привредни живот, већ се потврђује наставничко разумевање општег принципа рада у настави, по коме модели или изрезани предмети нису само објекти копирани и изоловани од животних ситуација, него приказују сам живот, који се у овом радном облику преживљавао и служио развитку, из њега у школи добијало искуство — знање за живот.

5. Рад у природи

Велики део наставног градива које ученици моделују у школи да би духовно и физички преживели поједине природне и социјалне објекте и појаве, налази се у своме оригиналу ван школских зидова. Оно је у природи у своме току живота, у међусобној вези и у разним односима према животу и раду појединца и људске заједнице. Све што ученици моделују у школи, у природи је прожмано животном снагом, порастом и развијањем, често привидним нестанком, обновом — непрекидним променама. Док је на моделу географског рељефа неки шумовити брег зелен, он је у природи некада бео у цвећу и под снегом, некад зелен, некад. увео, а некад мрк и у смиреном животу. Живот тице у природи. даје верну слику истинског живота кад се посматра њено грађење гнезда, њено опхођење са младунцима, њена песма, њен лет, страх,