Učitelj
(у пера нИ
и основна сазнања о васпитању утврђује полазећи из замрачене низине „првобитне активности“ индивидуалног духа. Полазећи са тога краја, ниједна се наука, као ни филозофија, не може индуктивним путем уздићи до основних општих закључака, па то не може постићи ни педагошка наука, ни филозофска педагогика. Пре се до таквих закључака може доћи дедуктивним путем, полазећи „озго“, од свеобухвата културног живота и развитка, спуштајући се одатле у низине васпитања појединаца и заједница. Јер природно је да се видик и његова равнина указују у погледима са висине а не из низине. Но ни та, као и свака друга, једностраност не доводи до пуне истине. До пуне истине се долази само двостраним посматрањем. =
Према свему што смо могли разумети из „основних сазнања“ и о општим педагошким принципима, писац и овде свуда води двоструки говор, који смо познали и код проблема васпитне методе. Јер он, као што смо раније видели, одбацује једну општу, па ипак формулише једну такву методу васпитања. Такву једну методу он је поставио на основу индивидуалне љубави, па је тотом ову уздигао до општег, и то највишег и свеобухватног принципа. Уопште узев, писац се труди с једне стране, да своје опште методолошке поставке изрази у виду општих педагошких принципа, мислећи да им је довољно испитао њихову опшшу „законску важност у самом општем шоку развишка, им то из првобитне активности духа, апод упливом општега соцџално-исихолошког ш кулшурно-историског живота, док им, на крају, налази „одредбе у духу индивидуалисшичког васпитања, те оне почињу: „Омогући... Старај се... Не заборави... Управљај се... пази... допринеси ... Заснивај сваки свој педагошки поступак.. 4!
По свему се добија утисак да су у много и врло разнолико знање утопљене идеје. У фигури речено, велику количину примљене хране желудац није могао да свари. Обољење од „проширеног стомака“, створеном нездравим апетитом за насилном оригиналношћу, причинило је поремећаје и у систему Младеновићеве Опште педагогике. Зато, пре него загледамо у посебно учење ове волуминозне књиге, намеће се потреба за оценом и самог њеног си„стема без система.
Далп сше набавилиг Докулменша 0 УЧИТЕЉСКОМ НАЦИОНАЛНОМ РАДУ У ПРОШЛОСТИ 1 КЊ. 10 ДИН. и „Учишељеву“ библиографију од М. Р. МАЈСТОРОВИЋА 10 ДИН.
Југословенском учитељском удружењу Београд на чек. рачун бр. 58.081. Пошаљите 20 дин. и обе књиге добијате о нашем трошку.