Učitelj

Drugo borbeno geslo bilo je laicizacija školstva. Taj zahtev vec nije imao foliko pristalica kao zahtev demokrahizacije. Crkveno školstvo, koje u češkim zemljama fakoreći nije ni postojalo, bilo je u Slovačkoj vrlo rašireno i u narodu omiljeno, ne samo iz verskih razloga, nego i iz razloga nacionalnih, jer su za mađarskog režima crkvene škole bile jedino utočište slovačkog jezika. Dakle, u Slovačkoj zahtev laicizacije školstva uopšte nije uhvatio korena. Tim burnije bio je propovedan u češkim zemljama, naročito među učifleljstvom narodnih škola (profesori srednjih škola malo su učestvovali u fim borbama). Nastava vere frebala je da bude ofsfranjena iz škola i zamenjena laiččkom moralkom, zasnovanom na nauci. Zahtev za uvođenjem laičke moralke u školu postao je aktuelan ı zbog toga, što su po prevralu nastala mnogobrojna istupanja iz crkve, a naročito među radnišivom i učileljstvom. Za decu roditelja bez konfesije frebala je, dakle, što pre da bude zavedena laička moralka, ali njene pristalice fražile su da se ona zavede za svu školsku omladinu. Oštre borbe, vođene za laičku moralku u školama i za ofstranjenje veronauke, završene su porazom. Mesto laičke moralke zakonom su zavedene u osnovne škole fzv. građanske pouke i vaspitanje kao zaseban predmelf. Ovaj predme} freba da radi na vaspifanju demokralskog građanina, ali mora da bude daleko od svih narodnosnih i religijskih sporova. Danas je već mnogo oslabio raniji interes za · reformu moralnog vaspilanja na laičkoj osnovi.

Treći glavni zahfev u posleralnnom pedagoškom pokrelu bila je scijenfifikacija vaspitanja. To se slagalo za svefskim pokretom za fzv. eksperimenfalnu pedagogiku i fu se nadovezivalo na predrafni rad. Posle rata obrafio je pažnju na eksperimenfalnu pedagogiku naročito Dr Ofokar Hlup (Chlup), rođ. 1875 godine, koji se habiliftovao na praškom univerzitetu radom iz eksperimenfalne pedagogike, a potom olišao na univerzitet u Brnu, gde je poslao prvi profesor pedagogike.

Posle rata odvraćali su se Čehoslovaci od svih nemačkih uzora i fražili nove uzore u demokrafskim zemljama. Tako se i u pedagogici sklanjalo od eksperimenfalne pedagogike nemačkog fipa, a našli su se novi uzori u američkom školstvu i u američkoj pedagogici. Studije američkih uzora ulicale su na našu pedagogiku vrlo plodno, ali jednostrano. Jednosfranost je bila u tome što su pojedini problemi bili isfrgnufi iz njihove globalne celine i Šo su slvari, koje su se pokazale dobre u sasvim drukčijim američkim prilikama, preuhitreno hlele da presade i kod nas, gde su prilike sasvim drukčije nego u Americi. Učifeljstvo narodnih škola pokazalo je veliko inferesovanje za nove pravce i rado se predalo školskom eksperimentovanju. Najznačajniji vođa foga poslerafnog pokrela poslao je docen} Dr Vaclav Pržihoda (Vaclav: Pfihoda), rođ. 1889 godine. Sfekavši pedagoško obrazovanje i učileljska iskustva u Americi, uspeo je snagom svoga ubeđenja, svojom elokvencijom, svojom inicijafivom i neumornom radinošću da sakupi oko sebe veliki broj odanih saradnika. Njihovom zaslugom poslale su