Učitelj

ангажује цео народ са свима његовим психичким и физичким вредностима, док служба у сталном кадру обухвата само одабране појединце.

Разуме се да је тако схваћено васпитање за одбрану само део општег васпитања, не чини — дакле — засебан наставни предмет, већ провејава читавим васпитним процесом као педагошки принцип.

И однос нашег грађанства према војсци почео је полако да се мења, јер се увидело да армаде нису директни узрок ратовима. Немогуће је, због датих околности, да мали народи распусте војску и да се разоружају. Идеологија има велики значај и за војску. Наша армада мора да брани управо оне идеје из којих је поникла наша држава. Она може да постане и инструмент мира, кад буде неке врсте животна „продужна школа“ читавих генерација. Разуме се да демократски грађанин не може да буде сагласан са режимом који би био милитаристички оријентисан.

Задатак „васпитања за одбрану. у чехословачким народним школама је у томе да васпита узорне, свесне демократске грађане са свима грађанским и војничким врлинама (морална компонента) који ће да буду и физички отпорни и јаки (телесно-васпитна компонента), морално зрели, интелигентни и проницљиви (научна компонента). Милитаризам, „играње војника“ са дрвеним или правим пушкама психолошки је наивно и педагошки гротескно. Чехословачка школа може да акцептује само. такво васпитање за одбрану које ће у потпуности респектовати морални и душевни развитак детета.

Најпре је било потребно психолошки објаснити читав низ основних проблема, како би се из тога могли извести одговарајући закључци за школску праксу. |

Пре свега било је потребно психолошки анализирати како треба да изгледа савршен грађанин-бранилац, да бисмо умели добро да претставимо о којим интелектуалним, емоционалним и вољним компонентама и тенденцијама је ту уопште реч. Модерни рат, условљен модерном ратном техником, ставља на психу војника-браниоца сасвим нарочите захтеве. Њихове темеље мораће да постави и изгради већ народна школа. Сем типичних карактерних компонената (истрајност, постојаност, храброст, смелост, пожртвованост, скромност, дисциплинованост, солидарност, иницијативна предузимљивост, витештво духа, народна самосвест и понос те др.) мораћемо у васпитању за одбрану водити рачуна и о емоционалној страни. Она ће се састојати у томе да у школи гајимо свесну оданост и љубав према народу и држави и да код омладине васпитамо одлучност да у случају потребе учини и предузме све за одбрану свог народа и своје државе. У погледу интелектуалне стране душевног живота свесно ћемо настојавати да код младих генерација до максимума развијемо општу интелигенцију. Али