Učitelj

године било од 746 школа, колико је свега тамо било, само 112, тј. 15,0% црквених.

Смањивање броја црквених школа смањује у знатној мери и број неподељених, а нарочито са једним одељењем. Тамо, где су општине мешовите у версисповедном погледу, постојале су 3 па и 4 црквене школе, свака од њих — разуме се — с једним одељењем, док их је данас заменила једна једина државна школа, потпуно организована.

в) Трећи чинилац који утиче на пертурбације у школској организацији је чинилац негативан тј. повећава број неподељених (недовољно организованих) школа. Тај чинилац јесу државне школе, подизане за народне мањине. Утицај тог чиниоца ограничава се готово искључиво на чешке земље. На пр. у Чешкој је било год. 1936/37 у свему 4480 школа са чехословачким наставним језиком, а од тога броја било је према Вестима држ. статистичког уреда (ХУШ: 40—45, 1937) „јавних“ школа 3581. Од тог броја било је школа с ! одељењем 695, дакле 19,4%. Насупрот томе било је државних (мањинских) школа за чешку децу 850, а од тога броја 481 или 56,6% с једним одељењем. Тај чинилац у врло знатној мери мења број укупних неподељених школа у нашим западним земљама, где је иначе школска организација врло. рационална.

Ова три наведена чиниоца — индустријализација, праћена миграцијом са села у варош, подржављивање црквених школа и, најпосле, подизање и отварање мањинских школа — у заједници са још неким другим факторима који нису били детаљно анализовани проузроковали су, дакле, врло значајне промене у школској организацији током минуле деценије,као што се види из приложене табеле:

ТАБЕЛА | Организација основних школа у ЧСР према броју одељења у појединим школама, а у раздобљу 1926—1936 (у процентима од укупног броја школа)

: з Е M Jb A Свега Бро! чешка моравскошлес. словачка поткарпатор. Чехословачка одељења | 1026 | 1936 | -1926 _ 1936 | 1926 _ 1986 | 1926 _ 1936 1926 _ 1936 1 _ |og,60/, 27,20, 28,80/, 24,79, 63,70, 31 50}, 62,9%, 19,6%/| 39,00% 27,4%/6 2 30,9 340 285 295 214. 356. 22,2 | 27,9 275 33,6 a 17,3 143 141 137 74 12,8 81 12,8 13135 4 9,7 6,4 7,8 7.9 2,6 6,7 3,6 135 7,2 7,1 5 ал 171 [173 202 |38 79 |2,8 85 | 11,2 148 6 0,5 0,9 2,2 Šo 0,8 2,9 0,3 9,9 1,0 2,4 7 0,04 0,1 0,7 0,9 0,08 2,2 0,0 6,8 0,2 1,2 8 00 00 |оо 01 |00 06 00 0,7 0,01 02

ја аи 4