Učitelj

индивидуалном раду учениковом. Прве су огледале у пракси индивидуализацију наставе огледне школе, отворене у разним местима Републике 1929 год. према плану реформе комисије при Школи високих педагошких студија у Прагу. Нарочито радикално била је индивидуализација спроведена на школама || ступња у Прагу—Млсћје (током 3

семестра) и у Бакову над Јизером (Вакоу пад Јхегоџ), где је г-ђа

Лудмила Жофкова израдила своју методу индивидуализоване наставе. У школи | ступња (за децу од 6—11 година) била је индивидуализована радна школа у пракси огледана нарочито у Прагу—Мизје и у Злину.

(Ове тежње да се изгради права радна школа на основи самосталног рада учениковог шире се и у неподељеним школама. Наставни програм из 1933 год. одбацује „тихи (индиректни) рад“ и уводи „индиректну наставу“ да подвуче ту тенденцију. У неподељеној школи, где учитељ ради наизменично са појединим одељењима, била је индивидуализација наставе увек „код куће“. Реч је само о томе да се припреме „табаци с упутима" који би ученику били водићи у раду, и добри радни уџбеници. Наставни програм прилагодио се одмах и овоме педагошком покрету и тражи изричито да се настава у неподељеним школама и у основним школама уопште ослања на уџбенике. Баш ове, 1937/38, школске године било је отворено неколико нових реформних неподељених школа, које су ставиле себи у задатак да под условима огледа испробају у пракси до знатне мере радну инди·видуализацију. Међу првим педагозима, који је већ неколико година настојавао да се колективна настава замени индивидуализованом наставом, јесте Чењек Штјепанек (Сепек 5рапек) у Скалици код Брна у Моравској. Он је у заједници са школским надзорником Алоисем Меншиком израдио план за интересантну школску зграду у којој је смештена његова реформна школа са два одељења. Школа има сем учионица две допунске радионице у којима ђаци могу несметано индивидуално да раде, док се учитељ директно занима са неким другим одељењем.

Да се у пракси спроведе радна школа на неподељеним школама највише је сметала главна незгода неподељених школа: и сувише велика расцепканост наставног времена. Ако учитељ има у одељењу 4 разреда и ради према нормалном распореду часова, који је раздељен на часове или чак на получасове, онда је присиљен да стално у сваком одељењу измењује директни рад са индиректним. На тај начин не може деци да обезбеди довољну концентрацију, удубљавање у рад и мир. И сам учитељ стално је запослен директном наставом са неким одељењем, тако да с једне стране нерационално расипа своју енергију, а с друге стране опет нема времена да контролише напредак у раду појединих ученика који су запослени индиректним радом.